HOE JE JOUW SCHERMCOMMUNICATIE NAAR EEN HOGER NIVEAU TILT

Je hebt een scherm en toont een boodschap. Ben je er dan? Nee, niet per se. Het communicatievak is geen hogere wiskunde. Maar verwachten dat jouw doelgroep klakkeloos aanneemt wat jij hen vertelt, dát is ook niet hoe het werkt. In dit blog ontdek je wat dé ingrediënten zijn van goede schermcommunicatie.

digital signage bij van der valk in houten

Wat verstaan we onder digitale schermcommunicatie?

Om te beginnen goed om bij stil te staan: wat verstaan we nu precies onder schermcommunicatie, ofwel Digital Signage? Eigenlijk heb je de kern van de definitie al te pakken als je zegt dat het draait om het communiceren via schermen. Deze Narrowcasting schermen plaats je op tactische plekken, zodat je publiek de boodschap op exact het juiste moment te zien krijgt. Dat kan bijvoorbeeld wayfinding zijn, zodat bezoekers eenvoudig naar de juiste plek genavigeerd kunnen worden, maar ook activatie om gebruik te maken van jouw dienst of product.

Wanneer beeldschermcommunicatie geslaagd is

Wanneer beeldschermcommunicatie als ‘goed’ bestempeld kan worden? Je zou kunnen zeggen dat dat zo is als je je doel hebt bereikt. Oftewel: als je je doelgroep daar hebt waar je ze wil hebben. Je hebt ze weten te beïnvloeden met de boodschap die op het beeldscherm te zien is.

De elementen van goede schermcommunicatie

Het beïnvloeden van gedrag dus. Jij wil dat je scherm een klant, collega, patiënt of bezoeker dát laat doen wat jij wenst. De grote vraag hierbij is: wat is daarvoor nodig? Goede schermcommunicatie voldoet volgens ons aan een aantal basiselementen.

1. Een duidelijke boodschap

Klinkt misschien vanzelfsprekend, maar is het niet altijd: het is van belang dat er een duidelijke boodschap te ontdekken is op het scherm of een LED wall. Oftewel: het communicatiedoel moet duidelijk zijn. Maak er dus geen ingewikkelde rebus van. Maar zorg ervoor dat het publiek meteen snapt wat de bedoeling is.

Ga je aan de slag met het bedenken van de content, dan is het dus van belang dat je jouw communicatiedoel eerst helder op papier zet. Welk gedrag wil je teweegbrengen? En hoe kun je dat het best doen? Ga dus niet zomaar lukraak knippen en plakken in Photoshop. Maar zorg ervoor dat je een plan hebt.

2. Doelgroepgerichte content

Nog zoiets wat je van tevoren in kaart moet brengen: wie wil je bereiken met je boodschap? Digitale schermcommunicatie slaat vaak pas aan als iemand zich écht aangesproken voelt. Want stel je maar eens voor: een schoenenreclame die zowel gericht kan zijn op je opa in het verzorgingstehuis als op een succesvolle CEO, die is té algemeen om te intrigeren, toch?

Breng je een ijkpersoon van je doelgroep in kaart en stem je de content daar op af, dan vergroot je de kans op succes. Je laat je display opvallen. Precies bij de mensen die je wil.

3. Rekening houden met klantreis

Verder belangrijk als je besluit schermcommunicatie in te zetten: houd rekening met de reis die je klant, patiënt, bezoeker of collega aflegt. Wat we daarmee bedoelen? Zoals eerder verteld draait Digital Signage om je doelgroep bereiken op exact het juiste moment. En het werpt dus zijn vruchten af als je tactisch nadenkt over de locatie waar je je scherm plaatst.

Heb je bijvoorbeeld als doel zo veel mogelijk klanten je winkel in te lokken? Dan is het logisch om het display in de winkeletalage te hangen. Maar richt je je juist op klantenbinding, dan is bij de kassa een slimme plek. Bij meerdere communicatiedoelen is het effectief meerdere displays in te zetten. Ieder met een eigen boodschap én allemaal op een tactisch gekozen locatie.   

4. Content maken die aanslaat

Je communicatiedoel helder? De doelgroep in kaart gebracht? En nagedacht over een tactische locatie? Dan rest je nog één ding: het scherm moet daadwerkelijk worden gevuld met tekst en beeld dat aanslaat. En hoe die content er precies uitziet, dat kunnen we helaas niet zo 1, 2, 3 voor je voorkauwen. Dat is immers volledig afhankelijk van je doel en doelgroep.

Wel enkele handvaten:

  • Bewegend beeld trekt de aandacht
  • Scherp beeldmateriaal doet het beter dan afbeeldingen en video’s die onscherp zijn
  • De content laten aansluiten bij de algehele huisstijl van je bedrijf zorgt voor herkenbaarheid.

Hulp nodig bij je Narrowcasting contentstrategie?

Jouw schermcommunicatie naar een hoger niveau tillen? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? ZetaDisplay voorziet je niet alleen van de juiste materialen. Ook denken wij graag met je mee over een passende contentstrategie. Samen zorgen we ervoor dat jij je communicatiedoelen behaalt.