VISUAL STORYTELLING: DÉ MANIER OM BEZOEKERS TE INSPIREREN EN TE BINDEN

Moet je eens horen wat me gisteren overkwam. Ik stapte de trein in, en precies op dat moment…

Voel je hoe je er gelijk in zit? Je ziet het voor je: iemand stapt de trein in, en dan gebeurt er plotseling iets onverwachts. Iets grappigs? Iets schokkends? Iets raars? Je wilt meer horen, bent benieuwd hoe het verder gaat.

Iedereen houdt van een goed verhaal. Als iemand begint met ‘moet je eens horen’, gaan we er even goed voor zitten en spitsen we onze oren. Verhalen zijn aandachtstrekkers: iedereen heeft een zwak voor verhalen.

Dat maakt storytelling, dus het vertellen van verhalen, een enorm krachtig instrument om mensen aan te spreken, om de aandacht van jouw bezoekers te trekken. Je merk krachtig neerzetten begint met een krachtig verhaal. Hoe je jouw krachtige verhaal beeldend vertelt? Door je verhaal in beeld te brengen met visual storytelling.

Beeld spreekt tot de verbeelding

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Als we op dit principe een simpel rekensommetje loslaten, weten we dus: duizend beelden zeggen meer dan een miljoen woorden. En die duizend beelden, die breng je samen in bewegend beeld. Ideaal, want als er één ding is waar mensen nog meer toe worden aangetrokken dan beeld, dan is het bewegend beeld.

De aantrekkingskracht van bewegend beeld is verbazingwekkend groot. Een paar cijfers die dit duidelijk naar voren brengen:

  • Op Facebook wordt elke dag voor 100 miljoen uur aan video bekeken;
  • Het woord ‘video’ in de onderwerpregel van een mail zorgt ervoor dat die mail 19% vaker wordt geopend en dat er zelfs 65% vaker wordt geklikt op een link in die mail;
  • Video’s worden 1200% meer gedeeld op social media dan afbeeldingen en tekst samen.

De conversiekracht van digitale storytelling: bewegend beeld spreekt tot de portemonnee

menuborden

Bewegend beeld trekt niet alleen onze aandacht, het trekt blijkbaar ook onze portemonnee. Kijk maar naar deze cijfers:

  • Een foto vervangen door een video op een landingspagina zorgt voor bijna 13% meer conversie via die pagina;
  • Vier keer meer mensen kijken liever een productvideo dan dat ze een producttekst lezen;
  • De kans dat mensen iets kopen, neemt toe met 85% als ze een productvideo hebben gekeken.

Digitale storytelling is meer dan alleen een sterke manier om de aandacht van je bezoeker te trekken. Ook de bereidheid tot kopen van je bezoeker kun je beïnvloeden door jouw (merk)verhaal door middel van digitale storytelling te presenteren.

Prachtig beeld + krachtig verhaal = visual storytelling

In visual storytelling komt de kracht van beeld en van verhalen samen: je vertelt een verhaal in beeldvorm. Zoals we net zagen, is video het medium waar mensen het gemakkelijkst mee te bereiken zijn.

Dat maakt Narrowcasting software tot zo’n krachtig middel om jouw verhaal over te brengen door visual storytelling: het dwingt je bezoeker tot kijken en zuigt hem mee in jouw verhaal, jouw merkidentiteit. Jij zet de toon, bepaalt de sfeer, vangt de blik en houdt die vast.

Je bezoeker kan niet wegkijken, wil je verhaal meekrijgen, van begin tot eind. Je bereikt hem moeiteloos, je boeit hem en maakt een blijvende indruk.

Hoe krachtig bewegend beeld is in het neerzetten van een verhaal en aanspreken van een bezoeker, blijkt uit de volgende voorbeelden van visual storytelling.

Voorbeelden van visual storytelling met Narrowcasting

Voorbeeld #1: Steeds een ander verhaal, altijd overtuigend verteld

Wayfinding van ZetaDisplay op 800 schermen in RAI Amsterdam

RAI Amsterdam verwelkomt jaarlijks zo’n 1,6 miljoen beurs- en conferentiebezoekers. Dankzij de bijna 800 schermen die de RAI rijk is, wordt voor iedere beurs of conferentie een unieke sfeer, een compleet nieuw verhaal neergezet.

Dankzij de vele Digital Signage schermen zijn de evenementenhallen van de RAI in enkele ogenblikken compleet aan te passen aan de (identiteit van) de volgende beurs.

Bezoek de RAI twee keer tijdens verschillende beurzen en je komt terecht in twee totaal verschillende werelden, in twee unieke verhalen. Hieruit blijkt de kracht van een sterk visueel verhaal en van visual storytelling met behulp van Narrowcasting.

Voorbeeld #2: Full experience met Digital Signage die de toon zet

Een merk dat leeft van visual storytelling snapt dat visual storytelling al bij de ingang begint. Pathébioscopen maken van naar de film gaan een experience dankzij Digital Signage. Ze dompelen je onder in de wonderlijke wereld van kleurrijke verhalen.

Het begint al met een imposante videowall bij de ingang, zoals in Pathé De Kuip in Rotterdam, die je verwelkomt en je filmfragmenten laat zien die je simpelweg niet kunt negeren. De videowall trekt je blik en ‘pakt je in’, nog voordat je op je roodpluchen stoel plaatsneemt.

Niet alleen het verhaal uit de getoonde film werkt zo op de bezoeker in, maar ook het algehele verhaal van de bezoeker zelf, het verhaal van ‘we gaan naar de film’. Overal in de Pathébioscoop wordt de bezoeker in een verhaal meegezogen, hij wisselt de echte wereld even in voor de wereld van ‘naar de film’.

Voorbeeld #3: Visual storytelling met een wow-effect

Een cruise maak je niet iedere maand. Zo’n reis is iets waar je maanden, misschien wel jaren naar uitkijkt. Je creëert een herinnering die je tot het eind van je leven bijblijft en die een bijzondere plek inneemt in jouw levensverhaal.

De Noorse cruisemaatschappij Huntigruten wil iedere ontdekkingsreis op hun schepen tot een onvergetelijke ervaring maken met behulp van visual storytelling. Om de prachtige omgeving en de unieke belevenis van de cruise tot een 360°-experience te maken, zijn vijf van hun meest prestigieuze cruiseschepen van meerdere schermen voorzien.

Allereerst is er de adembenemende videowall in het atrium, van maar liefst 17,5 meter hoog en 6,5 meter breed. Dit is het eerste dat gasten zien als ze aan boord van het schip komen: hun cruiseverhaal begint met een spectaculair zicht op wat ze allemaal gaan beleven en zien de komende dagen.

Verder is het Science Center aan boord uitgerust met interactieve schermen die de gasten alvast laten ervaren wat ze tijdens hun reis gaan meemaken. Daarnaast wordt het uitzicht naar alle kanten van het schip live op vier grote schermen getoond in een van de publieke ruimtes op het schip. Alles is aanwezig om ervoor te zorgen dat de cruisegasten meegezogen worden in het verhaal van hun cruise.

Visual storytelling: more that meets the eye met Digital Signage

Hoe geef je uitdrukking aan jouw merkidentiteit, hoe breng je jouw verhaal op een visuele, pakkende manier onder de aandacht? Digital signage is een schaalbare, aansprekende oplossing om mensen stil te laten staan en hun aandacht op jou te doen richten.

Geef jouw verhaal vorm met ZetaDisplay

ZetaDisplay is jouw partner als je op zoek bent naar een succesvolle manier om jouw verhaal vorm te geven. Vertel je verhaal op een authentieke, aansprekende manier, die daarnaast ook zeer adaptief is: je vertelt het verhaal dat jij wilt, op de plek en tijd die jij kiest.

Heb je vragen over jouw visual story? Wil je je bezoeker kennis laten maken met jouw visuele verhaal? Visual storytelling begint bij ZetaDisplay.