NARROWCASTING VERSUS BROADCASTING: DÍT IS HET VERSCHIL

Narrowcasting en broadcasting. Termen die je ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Want in een wereld waarin digitale media niet meer weg te denken zijn, spelen deze mediavormen een riante rol.

Genoeg reden om deze begrippen eens onder de loep te nemen. In dit blog vertellen we je wat narrowcasting en broadcasting precies zijn, je ontdekt de verschillen hiertussen én we lichten toe hoe je deze mediavormen inzet. Lees je mee?

De definities in kaart gebracht

Verschillen in kaart brengen begint bij duidelijkheid scheppen over het vergelijkingsmateriaal. Daarom zoomen we eerst in op de definitie van beide begrippen.

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting, ook wel Digital Signage genoemd, is een communicatievorm waarbij je je doelgroep blootstelt aan een bepaalde boodschap op exact het juiste moment. Je plaatst digitale schermen op tactische plekken en toont hierop content die aansluit bij de klantreis die afgelegd wordt. Door op ieder scherm een andere boodschap te communiceren, beïnvloed je je publiek in verschillende fases van de klantreis.

Wat is broadcasting?

Bij broadcasting zend je een bepaalde boodschap uit via multimediakanalen. Je pijlen richt je hierbij op een zo groot mogelijk publiek. Denk hierbij aan een televisie- of radioreclame.

Wat zijn de verschillen tussen Narrowcasting en Broadcasting?

Heb je het onderscheid tussen beide mediavormen al ontdekt? Bovenstaande definities verklaren waarschijnlijk een heleboel. Voor de volledigheid zetten we de verschillen tussen narrowcasting en broadcasting echter graag uiteen.

1. Kwantiteit versus kwaliteit

Waar bij broadcasting de focus ligt op het bereiken van een zo groot mogelijk publiek, is dat bij narrowcasting juist niet de bedoeling. Hierbij stem je je communicatie af op een specifieke (kleinere) doelgroep. De communicatie is hier dus gericht en niet massaal.

2. Wel of niet locatiegebonden

Digital Signage-schermen plaats je op specifieke plekken; bijvoorbeeld in winkels, kantoorpanden of wachtkamers. Men komt hiermee enkel in aanraking als hij/zij zich op zo’n specifieke locatie bevindt. Broadcasting is daarentegen niet-locatiegebonden. Met een televisie- of radioreclame kun je je publiek altijd en overal bereiken.

3. Snel inspelen op actualiteiten

De content die je toont op narrowcasting-schermen is in een mum van tijd te wijzigen. Dit in tegenstelling tot bij broadcasts. Specifiek betekent dit: met narrowcasting haak je snel in op specifieke ontwikkelingen en actualiteiten, terwijl broadcasting draait om wat algemenere communicatieboodschappen.

Wat is efficiënter?

Wil je broadcasting en/of narrowcasting inzetten voor jouw bedrijf? En ben je benieuwd welke van de twee ‘beter’ is? Dan moeten we je teleurstellen, want deze vraag is helaas niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden. Voor welke vorm je het best kunt gaan, dat hangt namelijk volledig af van jouw doelstellingen.

Wanneer broadcasts inzetten?

Wil je een zo groot en breed mogelijk publiek bereiken met jouw boodschap? Bijvoorbeeld om merk- of naamsbekendheid te genereren? Dan kun je waarschijnlijk het best gaan voor broadcasting.

Wanneer kiezen voor narrowcasting?

Is jouw boodschap gericht op een specifiek publiek? En ligt je focus bij gedragsbeïnvloeding, zoals aanzetten tot aankoop? Dan is narrowcasting waarschijnlijk de beste optie.

Hoe zet je het in?

Om een beeld te krijgen van hoe je broadcasting en narrowcasting inzet, halen we graag enkele voorbeelden aan.

Broadcasts: voorbeelden

Enkele voorbeelden van broadcasts zijn:

  • Een televisiereclame
  • Een radioreclame
  • Podcasts
  • Blogs
  • Websites

Mogelijkheden Narrowcasting

videowall voor kantoor Jacobs

Manieren om narrowcasting in te zetten zijn onder meer:

  • In winkels. Hier heeft Digital Signage meestal als doel de klant aan te zetten tot aankoop.
  • In publieke ruimtes. Denk aan stations, bioscopen, gemeentehuizen en zorginstellingen. De displays worden hier voornamelijk ingezet om te informeren en navigeren.
  • In kantoorpanden. Hier wordt Narrowcasting ingezet om medewerkers op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen en bedrijfsnieuwtjes.
  • In de horeca. Digitale schermen lenen zich hier voor het tonen van de actuele digitale menukaart.

Narrowcasting inzetten?

Heb je als doel het gedrag van een specifieke doelgroep te beïnvloeden? En denk je dat narrowcasting daar wel eens de geschikte manier voor zou kunnen zijn? ZetaDisplay staat paraat je hierbij te helpen.

Niet alleen kun je bij ons terecht voor de schermen zelf; ook installeren we de narrowcasting software. Als je het fijn vindt, denken we zelfs met je mee over de implementatie van een geschikte contentstrategie.

We hebben een berg aan kennis en ervaring en we gebruiken deze graag om jou te helpen. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.