HOE ZET JE NARROWCASTING IN IN DE HORECA?

In veel horecabedrijven wordt schermcommunicatie al met succes toegepast. Gasten worden bijvoorbeeld naar binnen gelokt met aantrekkelijke etalageschermen en worden verleid door digitale menuborden. Die schermen maken onderdeel uit van een narrowcastingnetwerk. Hét grote voordeel van zo’n netwerk? Informatie op maat die de customer experience bewezen verbetert.

Narrowcasting in de horeca is niet alleen weggelegd voor grote, internationale ketens. Ook als je een lokale horecaondernemer met maar één vestiging bent, is communicatie met narrowcasting mogelijk, betaalbaar en nuttig. Hieronder vertellen we je meer over de voordelen van narrowcasting in de hospitality branche en geven we tips hoe je het slim inzet.

De voordelen van narrowcasting toepassen in horeca

In de horeca draait alles natuurlijk om een optimale customer experience en een hoge mate van gastvrijheid. Of je nu een café, restaurant, hotel of cafetaria bestiert: narrowcasting helpt je bij het verbeteren van de ervaring van de gasten.

Wist je bijvoorbeeld dat de wachttijdbeleving positief beïnvloed kan worden als je op digitale schermen interessante content laat zien? Dit hoeft echt niet alleen entertainment te zijn: ook visueel aantrekkelijke menu’s zorgen voor een goed gevoel.

Daarnaast kun je de gast stimuleren om sneller te beslissen en zelfs (meer) impulsaankopen te doen. Door verleidelijke aanbiedingen, acties en promoties te tonen in een aantrekkelijk format dat de aandacht trekt, lok je je gasten sneller over de streep.

Een ander voordeel dat we graag willen benoemen, is het gemak en de efficiëntie waarmee je narrowcastingschermen kunt bedienen en beheren. Via een eenvoudig contentmanagementsysteem kun je elk scherm dat je geïnstalleerd hebt apart beheren. Toon precies de informatie die je gasten op het moment van bezoek nodig hebben.

Werk je bijvoorbeeld in je cafetaria met dagelijkse aanbiedingen en acties? Of verhuur je in je hotel zalen waar dagelijks veranderende bewegwijzering voor nodig is? Met een paar klikken zet je de nieuwe content klaar. Je hoeft niet meer te slepen met stoepborden of te werken met handgeschreven informatie: de horecaschermen geven altijd relevante, actuele informatie weer én doen dat op een manier die bewezen extra aantrekkelijk is voor de gast.

3 tips om narrowcasting slim in te zetten in horeca

Hoe zorg je ervoor dat je van bovenstaande voordelen van slimme digitale communicatie in de horeca kunt genieten? Dat is niet zo lastig. Wij geven je 3 praktische tips waarmee je de ervaring van je gasten verbetert door middel van digital signage!

Tip 1: ga over op digitale menuschermen

Digitale menuborden zijn een enorme stap vooruit ten opzichte van traditionele menulijsten als het gaat om totaalbeleving in de horeca. Van fastfoodrestaurants tot lokale cafetaria’s en van hotelbars tot theaterhoreca: digitale menuborden kunnen overal toegepast worden.

Je toont eenvoudig de laatste promoties en actieproducten, laat smakelijke productfoto’s zien en past de informatie eenvoudig aan aan het moment van de dag. Promoot in het hotelrestaurant ’s ochtends bijvoorbeeld sinaasappelsap en koffie en ’s avonds wijnen en de soep van de dag.

Met digital signage kun je de gast ook goed sturen in het maken van beslissingen, dus vestig de aandacht op de producten waarvan je wilt dat je gasten het kiezen. Zet bijvoorbeeld bewegend beeld in: de gast kan bijna niet anders dan kijken naar het door jouw geselecteerde uitgelichte product. Tegelijkertijd hiermee een ideaal middel om voedselverspilling tegen te gaan.

Tip 2: zet branded content in

Verhoog de merkbeleving en verbeter de sfeer in je café of restaurant door het inzetten van branded visuals in de hele ruimte, zoals afbeeldingen of video’s die jouw merkidentiteit uitdragen. Je kunt de gasten bijvoorbeeld wijzen op aanbiedingen, nieuwe arrangementen of recente uitbreidingen van het menu, maar niet alle branded content hoeft informatief te zijn. Je kunt ook met smakelijke productfoto’s of sfeerbeelden de uitstraling van je horecazaak verbeteren. Zo spreek je je gasten aan met doelgroepgerichte content.

Tip 3: pas de content aan op basis van je publiek en moment van de dag

Narrowcastingschermen staan gelijk aan dynamische content. Dat is ideaal voor horecazaken!

We gaven bij de eerste tip al een voorbeeld voor dynamische content voor hotelrestaurants. Maar ook voor fastfoodzaken, kroegen of cafetaria’s kun je variëren met de getoonde content. Analyseer bijvoorbeeld eens het publiek dat op verschillende tijdstippen van de dag je zaak bezoekt. Wat hebben ze gemeen en aan welke informatie hebben ze behoefte? Deze inzichten kun je verwerken in doelgroepgerichte content die je op het juiste moment van de dag weergeeft op de schermen. Daardoor verhoog je eenvoudig de gastvrijheid en klantgerichtheid met digital signage.

ZetaDisplay: internationale narrowcastingexpert

Wil je meer weten over hoe je narrowcasting doelgericht in kan zetten in jouw horecazaak? Neem dan contact met ons op. Wij zijn ZetaDisplay, expert op het gebied van digital signage en actief in meer dan 50 landen. We helpen toonaangevende bedrijven met effectieve digital signage. Zo vind je de digitale menuborden van ZetaDisplay in de vestigingen van fastfoodrestaurant KFC.

Je kunt bij ons terecht voor gebruiksvriendelijke narrowcasting software, kwalitatieve hardware en advies over je contentstrategie. We helpen je graag van a tot z met het succesvol implementeren van jouw narrowcastingnetwerk.

Meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan!