MOBIELE DEVICES OP DE WERKVLOER

De inzet van mobile devices op de winkelvloer, het is een ontwikkeling die niet meer te stuiten is. Of het nu gaat om smartphones of tablets, in elke retailomgeving zijn tegenwoordig wel één of meerdere devices te vinden. De toepassing van deze apparaten varieert: enerzijds worden ze gebruikt als wachtverzachter of voor demonstratiedoeleinden, anderzijds maken ze deel uit van het primaire proces: als sales tool of point of information.

When digital becomes human

De meeste mobile devices die op de winkelvloer gebruikt worden, zijn eigenlijk bedoeld voor een consumentenomgeving. In de retail worden devices juist ook uitgekozen op basis van deze consumentenuitstraling én de prijs. De keerzijde van de medaille: een consumenten device beschikt niet per definitie over de specificaties die voor zakelijk gebruik gewenst zijn. Specificaties als de ondersteuning van 24/7-gebruik en mogelijkheden om op afstand een device te beheren.

Op zich worden mobile devices natuurlijk al veelvuldig gebruikt in een zakelijke toepassing. Denk maar eens aan het lezen van de werkemail op de iPad thuis. Daarbij gebruiken organisaties zogenoemde Mobile Device Management (MDM) pakketten. Deze pakketten zijn vooral gericht op een situatie waarin er één eigenaar is die verantwoordelijk met zijn device omgaat en waarbij met name de informatie zelf beveiligd moet worden. In de retail is dit heel anders: het device op de winkelvloer wordt vaak door meerdere mensen gebruikt. Ook kan er weleens oneigenlijk gebruik voorkomen, al dan niet opzettelijk.

Hoe maak je een consumenten device geschikt voor een zakelijke toepassing?

De uitdaging bij het gebruik van een consumenten device op de winkelvloer: het creëren van een ecosysteem waarbinnen er een balans is tussen enerzijds de investeringen en de kosten, anderzijds de functionele mogelijkheden en risico op bedrijfsafbreuk. Dit begint altijd met het positioneren van het mobile device als onderdeel van het totale marketing concept. Afhankelijk van deze positionering kan worden afgeleid wat de eisen van beschikbaarheid van het apparaat moeten zijn. Vervolgens kunnen de eisen van de applicaties op het device en het beheer worden vastgesteld.

ZetaDisplay integreert mobile devices naadloos in het totale marketing concept

ZetaDisplay levert, naast een end-to-end beheerde digital signage-dienst, ook MDM, toegespitst op de retail. Dat betekent dat, binnen de mogelijkheden van het device, de beschikbaarheid van het apparaat gemaximaliseerd wordt. De MDM-dienst bestaat uit:

  • Content management – de ‘desktop in stijl’, alleen de apps die je wilt en een screensaver in plaats van een zwart scherm. Alles op afstand te updaten;
  • Initial setup and configuration – een efficiënte uitrol van geprepareerde tablets die werken ‘uit de doos’;
  • Custom security profile – het device is beveiligd tegen misbruik en onbedoeld foutief gebruik;
  • Remote monitoring – we beheren de devices op afstand en verhelpen storingen;
  • Remote management – geen lokale pop-ups met geadviseerde updates; ZetaDisplay verzorgt ook het applicatiebeheer;
  • Helpdesk – single point of contact voor alle vragen of problemen van winkelmedewerkers.
  • Change management – een nieuwe winkel? De uitrol van de devices wordt verwerkt in het operationeel proces en keurig verzorgd.

DIGITALE COMMUNICATIE VOOR EEN MODERN TIJDPERK

Tast je nog in het duister over hoe je de impact van je digitale communicatie kunt maximaliseren? Of weet je niet goed welke voordelen het voor jouw bedrijf of branche kan hebben? Maak kennis met ZetaDisplay: dé internationale expert op het gebied van communicatie via digital signage.