Wat is wayfinding?

Hoe kunnen we je vandaag verder helpen?
Categorieen
< All Topics
Print

Het verdwaald rondlopen in een groot winkelcentrum of onbekend gebouw kan voor bezoekers behoorlijk frustrerend zijn. Gelukkig is er een oplossing om de weg te vinden in een complexe omgeving: wayfinding. Hieronder leggen we uit wat wayfinding is en hoe het bezoekers kan helpen om gemakkelijk en efficiënt hun weg te vinden. 

De betekenis van wayfinding 

Wayfinding richt zich op het navigeren en oriënteren in een fysieke omgeving. Hierbij kijken we verder dan het plaatsen van bewegwijzering. Wayfinding omvat verschillende elementen, zoals signalering, routing, en informatievoorziening. Het voornaamste doel van wayfinding is om mensen te helpen hun bestemming te bereiken zonder verwarring of frustratie. Met als resultaat: een optimale klantervaring.  

Dit is hoe wayfinding werkt

Traditionele bewegwijzering bij wayfinding bestaat voornamelijk uit borden, pictogrammen en wegwijzers die bezoekers de juiste richting wijzen. Vooral in grote en complexe situaties is deze traditionele bewegwijzering niet altijd voldoende. Dit vraagt om een moderne oplossing. 

Digital signage speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van wayfinding. Met behulp van digitale schermen en displays kan dynamische en real-time informatie worden weergegeven. Dit omvat interactieve kaarten, plattegronden, routebeschrijvingen en zelfs augmented reality (AR) -toepassingen. Door middel van heldere visuals en gemakkelijk te begrijpen instructies kunnen bezoekers snel en efficiënt hun weg vinden. 

De voordelen van wayfinding op locatie

  1. Real-time informatie 

Met digital signage kunnen updates en wijzigingen in real-time worden weergegeven. Bijvoorbeeld bij een evenement waar de locaties van lezingen, workshops en stands kunnen veranderen. 

  1. Interactieve ervaring 

Digital signage maakt interactie mogelijk, waardoor bezoekers via touchscreens de gewenste bestemming kunnen selecteren, routebeschrijvingen op kunnen vragen en specifieke informatie kunnen verkrijgen. 

  1. Flexibiliteit en aanpasbaarheid 

In tegenstelling tot statische bewegwijzering kan digital signage gemakkelijk worden aangepast en bijgewerkt. Nieuwe locaties kunnen worden toegevoegd, routes kunnen worden gewijzigd en relevante informatie kan worden geüpdatet.  

  1. Meertalige ondersteuning 

Digital signage maakt het mogelijk om informatie in meerdere talen weer te geven. Dit is vooral nuttig in internationale omgevingen, waar bezoekers uit verschillende landen en culturen komen.  

  1. Verhoogde engagement 

Digital signage trekt de aandacht en creëert een boeiende en moderne ervaring voor bezoekers. Zo kun je de betrokkenheid bij de bezoekers verhogen, met een positieve bezoekerservaring als gevolg. 

Wayfinding mede mogelijk gemaakt door ZetaDisplay 

Meer weten over de mogelijkheden voor wayfinding? Bij Zetadisplay helpen we je om een effectief navigatiesysteem te creëren dat bezoekers helpt om gemakkelijk de weg te vinden. Zo verhogen we samen de betrokkenheid van bezoekers. Neem gerust contact met ons op.  

Previous Wat is een videowall?
Next Wat zijn technologieën die ingezet kunnen worden om de gebruikservaring te verbeteren?
Table of Contents