VERBETER JE INSTORE MARKETING MET DIGITAL SIGNAGE

Wist je dat 70 procent van de aankoopbeslissingen pas definitief worden gemaakt in de winkel zelf? Er gebeurt dus nog een heleboel tussen het moment dat een klant besluit naar een winkel te gaan en het moment dat hij aan de kassa afrekent. Hier kun je als retailer invloed op uitoefenen: door middel van instore marketing stuur je je winkelbezoekers en kun je meer omzet per klant genereren.

Wat is instore marketing?

Instore marketing (ook wel instore communicatie genoemd) omvat alle vormen van marketing en communicatie die in een fysieke winkel plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan het uitlichten van aanbiedingen en promoties met point­-of-sale materiaal. Maar ook de winkelindeling, navigatiestickers en sfeerbepaling door middel van bijvoorbeeld digitale communicatie vallen onder instore marketing.

Instore marketing is in te delen in vier soorten:

  • Navigatie: hieronder vallen communicatiemiddelen die het winkelend publiek helpen met vinden wat ze zoeken in de winkel.
  • Inspiratie: dit is vaak communicatie die door middel van sfeerbeelden de merkidentiteit uitdraagt.
  • Informatie: hiermee verlaag je de drempel om iets te kopen en voorzie je klanten van nuttige en relevante informatie over de winkel en de producten die je verkoopt.
  • Activatie: activerende content is bedoeld om de winkelbezoeker iets te laten doen, zoals een impulsaankoop of zich aanmelden voor een loyaliteitsprogramma.

Al deze soorten instore marketing delen hetzelfde overkoepelende doel: het gedrag van de consumenten op de winkelvloer beïnvloeden, doorgaans om meer omzet te genereren. Oftewel: van een consument een klant maken.

Het effect van goede instore marketing

Met goede instore marketing kun je behoorlijk veel invloed uitoefenen op je doelgroep. Het is waarschijnlijk je doel om meer omzet per klant te realiseren, maar dat doel wordt bereikt door meerdere effecten te bewerkstellingen middels instore marketing. Bijvoorbeeld:

  • Langslopend publiek wordt naar binnen gelokt door aantrekkelijke winkeldisplays in de etalage;
  • De instore merkbeleving wordt verbeterd door het vertonen van unieke content die aansluit bij je brand;
  • De aandacht van de winkelbezoekers wordt vastgehouden met interessante en prikkelende informatie;
  • Het winkelend publiek wordt overtuigd van de waarde van jouw producten en assortiment;
  • Impulsaankopen worden gestimuleerd;
  • Bezoekers worden verleid om zich aan te melden voor het loyaliteitsprogramma;
  • De klant heeft een positieve winkelervaring gehad en gaat met een tevreden gevoel weer weg.

Goed uitgedachte instore marketing gaat dus verder dan het aanzetten tot een impulsaankoop. Het kan de klanttevredenheid verhogen en daardoor loyale klanten werven en mond-tot-mondreclame stimuleren.

Instore signage verbetert de winkelervaring

Decathlon store counter

Een van de meest veelzijdige manieren om instore marketing uit te voeren is met instore signage, oftewel digital signage in de winkel. Digital signage is een vorm van schermcommunicatie waarmee je je publiek op een specifieke locatie en op een specifiek moment kunt bereiken met maatwerk informatie.

Het grote voordeel van digital signage is dat je dynamische content kunt tonen die de ontvanger voorziet van altijd actuele en relevante informatie. Op verschillende momenten van de dag kun je informatie weergeven die voor dat precieze tijdstip van belang is voor het winkelend publiek. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat de wachttijdbeleving beter wordt als er op narrowcastingschermen prikkelende content wordt getoond.

ZetaDisplay: jouw instore marketing expert

Wij zijn ZetaDisplay, de internationale digital signage specialist die jou graag helpt met het maximale uit je instore marketing te halen. We hebben al veel ervaring opgedaan in de retailbranche en zijn ervan overtuigd dat we ook jouw instore marketing kunnen verbeteren met onze beeldschermen en bijbehorende gebruiksvriendelijke narrowcasting software.

Weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen je ook helpen met het opzetten van een contentstrategie. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over wat wij voor jou kunnen betekenen!