HOE BEREIK JE JE DOELGROEP MET DIGITALE INFORMATIEBORDEN? LET’S GET DIGITAL: 5 VOORBEELDEN

Laten we eens inzoomen op een van de ‘saaie’ functies van Digital Signage: informeren. Digitale Signage schermen worden ook wel digitale informatieborden genoemd. Dat klopt natuurlijk ook, maar een Digital Signage scherm is meer dan dat. Met Digital Signage kun je veel meer dan alleen heel sec informatie doorgeven.

De vele functies die een Digital Signage scherm kan vervullen, zorgen ervoor dat je zelfs ‘droge kost’, zoals veiligheidsvoorschriften en regelgeving, op een aansprekende manier overbrengt op je doelgroep. Hoe? We geven je graag 5 voorbeelden van slim ingezette digitale informatieborden.

Informeren + entertainen = infotainment

Narrowcasting is op veel verschillende manieren in te zetten. Met een scherm kun je verwelkomen, informeren, waarschuwen, entertainen, activeren…

Twee functies die we vaak zien samenkomen op een Narrowcasting scherm, zijn informeren en entertainen. We noemen een combinatie van die twee graag ‘infotainment’: de kijker krijgt informatie te zien, maar wel op een vermakelijke manier die ervoor zorgt dat hij blijft kijken.

Hierin verschilt een Digital Signage scherm van een statische poster: bewegend beeld trekt sowieso de aandacht en houdt de blik langer vast, waardoor het veel gemakkelijker is om informatie echt over te brengen op de (snel afgeleide) hedendaagse kijker.

Informatie overdragen op een interessante manier die de aandacht trekt en vasthoudt, kan op verschillende manieren met een digitaal informatiebord. In de vijf voorbeelden hieronder geven we je een indruk van de mogelijkheden.

Ben je benieuwd naar meer concrete toepassingen van Digital Signage, dan vind je in onze klantcases heel veel praktijkvoorbeelden van Digital Signage in verschillende branches.

5 praktijkvoorbeelden: zo zorg je voor infotainment met digitale informatieborden

#1: Digitale informatieborden: info en entertainment tegelijk in beeld

Informatie die je wilt aanbieden, is vaak statisch. Denk bijvoorbeeld aan een scherm in de wachtkamer, waarop je laat zien dat iemand met beurtnummer A327 verwacht wordt aan loket 3. Aan die informatie valt weinig ‘spanning en sensatie’ toe te voegen om de aandacht te (blijven) trekken.

Wat echter wel kan: een digitaal informatiebord splitten. Links toon je interessante weetjes over de kliniek, rechts verschijnen steeds de actuele beurtnummers en bijbehorende loketnummers in beeld. Zo laat je wachtenden bijvoorbeeld kennismaken met het personeel dat zich kort voorstelt op het scherm, geef je veiligheidsmaatregelen mee of deel je interessante feitjes over de eigen instelling of branche.

Een groot voordeel van de combinatie van informatie en entertainment in wachtkamers? Het entertainment zorgt ervoor dat de perceptie dat de wachttijd korter is. Dit zorgt voor een grotere algehele tevredenheid over de service van de instelling. Digital signage in de zorg bestaat bijvoorbeeld vaak voor een gedeelte uit infotainment in wachtruimtes.

#2: Houd de aandacht vast met een livefeed op een digitaal informatiebord

Heb je het gehele scherm nodig voor je informatie en denk je geen plaats te hebben voor entertainment als extra blikvanger? Een newsfeed met voorbijschuivende nieuwskoppen hoeft slechts een kleine rand onderaan het scherm in te nemen, maar houdt het scherm wel dynamisch.

Deze vorm van infotainment zien we vaak in bijvoorbeeld het openbaar vervoer: een volgende halte moet steeds in beeld blijven, maar er is onder in het scherm voldoende ruimte voor een nieuwsfeed. Een perfecte combinatie van Digital Signage die de kijker tegelijkertijd informatie geeft en vermaakt.

#3: Van entertainen naar informeren in één vingerknip met een digitaal informatiebord

Het mooie van Narrowcasting is dat een scherm zo versatiel is. Je kunt er alles op tonen, en dat houdt automatisch in dat je de functie van een scherm in een vingerknip geheel naar je hand kunt zetten.

In de retail zien we in coronatijd vaak dat een etalagescherm, normaal bedoeld om te entertainen en voorbijgangers naar binnen te lokken, nu wordt ingezet om informatie over coronamaatregelen te geven. Bij de store van BALR. in Utrecht kan de voorbijganger op een digitaal informatiebord in de etalage in één oogopslag zien hoeveel mensen er nog naar binnen mogen tot het maximum aantal klanten bereikt is. Hij weet dus direct of hij naar binnen mag of even buiten moet wachten.

Ieder Narrowcasting scherm is on the go aan te passen van informatiedrager naar entertainer, van warmmaker naar waarschuwer. Dat maakt Narrowcasting zo veelzijdig: je spreekt je doelgroep altijd aan op een up-to-date manier en voorziet hem op het juiste moment van de juiste informatie of schept een sterke merkbeleving.

#4: Meerdere digitale informatieborden laten samenwerken: creëer één grote belevenis

Kom je binnen bij de RAI Amsterdam, dan valt het direct op: overal hangen digitale informatieborden. Groot en klein, gekoppeld of los: overal zie je schermen die je informeren, de weg wijzen en die direct de sfeer van de beurs of conferentie meegeven. Door middel van een groot systeem van flexibel inzetbare Narrowcasting software en schermen wordt er op vrijwel iedere plek informatie gegeven en entertainment aangeboden.

Dankzij de schermen heeft de RAI een uniek, toonaangevend systeem voor wayfinding en is in iedere ruimte gemakkelijk een sfeer op te roepen die bij een specifieke beurs past. Overal waar de bezoeker kijkt, trekt content zijn aandacht. Schermen hangen vaak gekoppeld en vormen zo samen één groot scherm, of een videowall. Hierdoor kan de bezoeker de content met geen mogelijkheid over het hoofd zien en wordt hij meegezogen in de ambiance of in jouw merkidentiteit.

#5: Informatie + ‘lekkermakers’ samen op een digitaal informatiebord

Op een statische menuposter staat evenveel informatie als op een dynamisch digitaal informatiebord, maar een digitaal informatiebord kan slim upsellen. Zoom bijvoorbeeld in op een bepaald toetje of laat dat dorstlessende drankje van verleidelijk dichtbij zien.

Op deze manier geef je niet alleen informatie, maar voorzie je die informatie subtiel van lekkermakers. Je kunt zo de verkoop ‘leiden’, door de producten die je wilt verkopen, extra aandacht te geven. Ook upselling en crossselling bevorder je door informatie samen aan te bieden met ‘lekkermakers’ op een digitaal mededelingenbord.

Nog een goede ‘lekkermaker’ is social proof. Vul je digitale informatiebord met een feed met reacties op je social media. Zo laat je het enthousiasme van klanten over jouw brand zien. Je promoot je brand op een aanstekelijke manier, met content die je niet zelf hoeft te creëren en die naadloos aansluit bij de belevingswereld van jouw klant.

Infotain jij straks ook je doelgroep met digitale informatieborden?

Klein of groot(s), puur informerend of (ook) entertaining, als sfeermaker: hoe ga je jouw digitale informatieborden inzetten? Met digitale informatieborden en de bijbehorende Narrowcasting software van ZetaDisplay maak jij je eigen tv-kanaal. Je zet je brand op een overtuigende, enthousiasmerende manier neer. Klanten kunnen niet om jou en je content heen.

Maak kennis met de mogelijkheden van Narrowcasting door nu je gratis demo aan te vragen voor ons Digital Signage platform. Laat jouw doelgroep de juiste content op de juiste plek en het juiste tijdstip zien.