DRAAGVLAK CREËREN BINNEN JE TEAM OF ORGANISATIE MET DIGITALE COMMUNICATIE

Een organisatie staat of valt met de motivatie en steun van haar werknemers. Het is dus belangrijk om draagvlak te creëren op de werkvloer. Door je medewerkers te betrekken bij de organisatie en op de hoogte te houden van interne ontwikkelingen, creëer je loyaliteit en intrinsiek enthousiasme. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat houdt draagvlak creëren in?

Draagvlak creëren houdt in dat je intrinsieke motivatie en betrokkenheid van je werknemers verwerft. Dat klinkt misschien een beetje vaag, maar het creëren van draagvlak is een belangrijke factor om rekening mee te houden in je corporate communicatie. De ondersteuning van werknemers maakt een organisatie of bedrijf immers succesvol en stabiel. Als je draagvlak hebt weten je creëren, staan je medewerkers dus achter de corporate beslissingen en zijn ze intrinsiek gemotiveerd om de bedrijfsplannen tot een goed einde te brengen.

Waarom is het belangrijk om intern draagvlak te creëren?

Het moderne bedrijf bevindt zich in veel gevallen in een voortdurende staat van verandering, groei en ontwikkeling. Dat kunnen werknemers lastig vinden: ben je eindelijk aan de eerste koerswijziging gewend geraakt, staat management alweer met de volgende innovatie aan je bureau!

Om te voorkomen dat werknemers de groei van het bedrijf belemmeren door niet mee te (willen) gaan in ontwikkelingen binnen het bedrijf, is het van belang om draagvlak te creëren. Zo maak je van je medewerkers betrokken, loyale ambassadeurs die hun werkgever graag ondersteunen. Draagvlak maakt een vlotte en succesvolle bedrijfsvoering mogelijk.

Draagvlak creëren met corporate communicatie

Goede interne communicatie is een vereiste om draagvlak te creëren en dus medewerkers te motiveren, enthousiasmeren en betrekken bij de organisatie. Uit personeelsenquêtes blijkt dat correcte en relevante communicatie de bedrijfscultuur versterkt. Je houdt je werknemers op de hoogte van intern nieuws, benadrukt belangrijke informatie (zoals de bedrijfsstrategie en veiligheidsvoorschriften) en betrekt ze bij allerlei zaken waar ze anders misschien niet mee te maken zouden krijgen: zien de kantoormedewerkers de fabrieksmedewerkers ooit? Weten de buitendienstmedewerkers wat er bij de backoffice gaande is? Met efficiënte communicatie creëer je een band tussen alle werknemers en het bedrijf.

Bij de Volksbank maken ze al gebruik van de digital signage oplossingen van ZetaDisplay

Digital signage als efficiënt communicatiemiddel

Digitale communicatie is onmisbaar in een moderne corporate communicatiemix. Dit is communicatie die de ontvanger tot zich neemt via een scherm, bijvoorbeeld een e-mail of berichten op het intranet. Maar wat als je werknemers moet bereiken die niet veel achter de computer zitten, of als de e-mails vanuit management slecht gelezen worden?

Dan moet je out of the box denken. Er zijn veel meer manieren om met digitale communicatie je doelgroep (in dit geval je werknemers) te bereiken dan een simpel corporate e-mailtje. Wat dacht je van narrowcasting schermen? Deze manier van informatie overbrengen wordt ook wel schermcommunicatie of digital signage genoemd.

Voordeel van digital signage

Het grote voordeel van digital signage is dat je je werknemers de informatie die je wilt dat ze tot zich nemen, simpelweg letterlijk voor de neus kunt houden. Met strategisch geplaatste schermen kun je iedereen weten te bereiken. Digital signage kan overal van nut zijn, van de kantine tot de fabriekshal en van de receptie tot de vergaderzaal. Elk scherm kun je voorzien van zorgvuldig geselecteerde content, zodat je op het juiste moment op de juiste manier de juiste informatie communiceert naar de juiste (sub)doelgroep onder je medewerkers. Dat is de kracht van digital signage.

Met dynamische content die aangepast kan worden naargelang het tijdstip van de dag, de behoefte van je publiek en de fysieke locatie van het scherm, bedien je je werknemers elk moment van de dag van relevante én interessante informatie.

Welke informatie is interessant om te delen via schermcommunicatie als je draagvlak wilt creëren? Dat is natuurlijk een individuele afweging, afhankelijk van je bedrijfscultuur en de ontwikkelingen waarvoor je draagvlak nodig hebt. Het is belangrijk dat de te delen informatie relevant, actueel en aantrekkelijk is. Anders zal de content op het scherm niet de aandacht van het publiek weten te trekken.

Tips voor een effectievere interne communicatie

We hebben een paar tips voor je onder elkaar gezet om de informatie die je wilt delen, in een effectieve contentvorm te gieten:

  • Zorg ervoor dat het doel van de communicatie helder is. Stel bijvoorbeeld een communicatieplan op waarin je beschrijft welke doelgroep je wilt bereiken en wat het gewenste effect is van de communicatie.
  • Maak de content relevant en actueel. Dit betekent dat de contentmanager voortdurend op de hoogte moet zijn van de laatste ontwikkelingen, zodat hij of zij ze op korte termijn kan doorcommuniceren naar de andere werknemers.
  • Trek de aandacht: corporate communicatie hoeft niet saai te zijn! Verhoog de kijkerservaring door de content aantrekkelijk vorm te geven. Pas je huisstijl toe en deel ook niet-tekstuele content, zoals video’s, afbeeldingen en grafieken.
  • Combineer informatie en entertainment. Zo maak je het leuk voor je medewerkers om de informatie op het scherm tot zich te nemen.
  • Koppel social media aan de digital signage en geef je medewerkers de mogelijkheid om zelf content toe te voegen. Zo laat je hun stem horen, en dat wordt gewaardeerd.

Wil je weten wat er nog meer mogelijk is op het gebied van digital signage voor corporate communicatie? Bekijk dan eens een paar van onze klantcases, zoals die van KPN (corporate) en The Greenery!

Ontdek ZetaDisplay: jouw partner voor digital signage

Wil je graag met schermcommunicatie de slag om draagvlak te creëren binnen je organisatie? Dan is ZetaDisplay de partner die je zoekt. We zijn dé internationale expert op het gebied van digital signage. Je kunt bij ons terecht voor narrowcasting hardware én gebruiksvriendelijke software, maar ook op strategisch vlak helpen we je graag. Weet je nog niet goed hoe je digital signage kunt inzetten om draagvlak te creëren onder je werknemers? Of wil je digitale schermen voor andere doeleinden inzetten? We bespreken graag de mogelijkheden van schermcommunicatie met je.