Introductie
De afgelopen tien jaar heeft de samenwerking tussen de Nederlandse Telecom gigant KPN en ZetaDisplay geresulteerd in baanbrekende Digitale Signage implementaties. Recente projecten omvatten een installatie op de gevel van het hoofdkantoor en een oplossing voor interne communicatie. Dit laatste is een voorbeeld van hoe Digital Signage de afdelingen van corporate communicatie kan helpen de aandacht van hun medewerkers te vestigen op belangrijke strategische boodschappen.
De uitdaging
KPN zocht naar manieren om hun medewerkers direct te bereiken met belangrijk nieuws. Als tech bedrijf wilde zij de mogelijkheden van Digital Signage verkennen. KPN merkte op dat de reeds geproduceerde content niet genoeg effect zou hebben, d.w.z. om de strategische berichtgeving te versterken. De vele platformen die je de werknemer biedt, wil namelijk nog niet zeggen dat de berichten worden gelezen. Soms is het nodig iemand de informatie letterlijk voor te houden. Met digitale schermen op strategische plekken binnen de KPN panden kun je dit bewerkstelligen.
“Het is altijd een combinatie van de juiste communicatiemiddelen. Maar nu ik het nieuws letterlijk naar mijn mensen breng met behulp van schermen, wordt het pas opgepikt”
Hans Koeleman (Chief Corporate Communications & CSR KPN / President EACD)
Oplossing
We ontwikkelden een gebruiksvriendelijke oplossing voor de editors van KPN. Het was gebaseerd op het idee van het eenvoudig reproduceren van bestaande content (tekst en video) op een nieuw kanaal, in combinatie met geautomatiseerde content van KPN danwel van derden. Momenteel zijn er meer dan 100 schermen geïnstalleerd in de KPN-kantoren in Nederland. Ze worden geplaatst op strategische punten waar veel mensen elkaar ontmoeten, zoals recepties, koffie corners en restaurants.
Door schermen te plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten, hebben we corporate communicatie geholpen om de aandacht van hun medewerkers te vestigen op belangrijke content. Andere boodschappen kunnen ook op een aantrekkelijke manier worden gepresenteerd. KPN heeft een spectaculaire contentgroei gezien op hun op sociale media gebaseerde online platform en zocht manieren om nieuws naar hun publiek te krijgen.
Voordelen
Uit jaarlijkse evaluaties binnen KPN blijkt dat medewerkers meer inzicht hebben in de bedrijfsstrategie. KPN schrijft dit effect deels uit aan effectieve uitrol van Digital Signage zoals het nu is. In een dagelijks perspectief ondersteunt het de distributie van reeds geproduceerd materiaal. Door het zichtbaar te maken en het voor de kerndoelgroepen te plaatsen, is de impacttoename merkbaar.