DE WINKELBELEVING VIA NARROWCASTING BEÏNVLOEDEN

Tegenwoordig kun je je als retailer niet níéts aantrekken van het feit dat online shopping een heel groot én blijvend onderdeel is geworden van de retailbranche. De markt is complexer geworden dan hij vroeger was. Het is dan ook belangrijk om als winkelier in te zetten op de offline winkelervaring. Alleen op die manier kun je je blijven onderscheiden van online winkelkanalen. De consument wordt tegenwoordig namelijk niet alleen verleid door andere zaken verderop in de winkelstraat, maar ook door webwinkels die altijd binnen handbereik zijn.

Wat is ‘winkelbeleving’ of ‘winkelervaring’?

‘Winkelbeleving’ of ‘winkelervaring’ is de persoonlijke en subjectieve manier waarop een consument jouw winkel ervaart. In het ideale geval laat de winkelbeleving een onuitwisbare positieve indruk achter op de klant. Als de totale beleving klopt, dan komen de klanten graag (terug). Een positieve winkelbeleving is dus dé sleutel naar een goede reputatie en extra omzet!

Met winkelbeleving onderscheid je je fysieke winkel van een webshop. Online kan hier namelijk niet tegenop. Hoezeer websites ook hun best doen: op de bank of achter het bureau kan de consument nooit een echte winkelbeleving ervaren. Aandacht schenken aan de winkelervaring is niet alleen een manier om je fysieke winkel aantrekkelijker te maken dan webwinkels, maar ook om concurrenten in de winkelstraat af te troeven.

Winkelbeleving positief beïnvloeden via narrowcasting

Als de aan de slag gaat met het verbeteren of optimaliseren van de winkelbeleving in je zaak, is het belangrijk dat je de consument voorop stelt. Je moet hem begrijpen en de beleving aanpassen aan zijn behoefte. Breng in kaart wat de wensen van je (potentiële) klanten zijn als ze bij jou naar binnen lopen. Leef je in in de verwachtingen die zij hebben van jouw (type) winkel. Hoe zorg je ervoor dat je aan die verwachtingen voldoet? Hoe creëer je de juiste sfeer in je winkel, die zowel de klanten verrast als hun verwachtingen waarmaakt? 

Alles aan de winkelbeleving moet kloppen en in dienst staan van het uiteindelijke doel: de consument laten converteren en, als het even kan, hem laten terugkeren.

Een van de manieren om winkelbeleving naar een hoger niveau te tillen, is met winkeldisplays. Door schermen te integreren in de communicatiemix in je winkel, weet je de aandacht van de consument te grijpen. Dynamische beelden met voortdurend de meest relevante informatie: dat is waarmee je de klant inspireert.

Door middel van narrowcasting schermen (soms ook wel digital signage genoemd) kun je altijd de juiste sfeer neerzetten die precies aansluit op de acute behoefte van de consument. Door de flexibiliteit die deze vorm van digitale communicatie je biedt, is de contentmanager in staat om altijd exact in te spelen op de wensen van de klant. Dat heeft een positieve(re) winkelbeleving tot gevolg en zo realiseer je optimale klantenbinding. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een videowall, waarbij content afzonderlijk maar ook als geheel aan bezoekers kan worden gepresenteerd.

Narrowcasting toepassing van ZetaDisplay op meerdere locaties bij de Decathlon

Hoe zet je narrowcasting in voor een verbeterde winkelbeleving?

Op de narrowcasting schermen die je in je winkel plaatst, kun je allerlei soorten content laten zien. Van inspirerend tot stimulerend en van opvallend tot subtiel. En dat gaat veel verder dan wat afbeeldingen van je producten. Je kunt bijvoorbeeld werken aan je branding door in korte videoclips sfeerbeelden te laten zien die jouw DNA uitdragen. Maar je kunt ook informatie tonen die de consument nuttig vindt, zoals actuele aanbiedingen of de nieuwste collectie. Wist je dat het tonen van prikkelende content de wachttijdbeleving bewezen aangenamer maakt?

Het grote voordeel van narrowcasting is dat de content die je laat zien dynamisch is. Daardoor kun je, afhankelijk van het tijdstip van de dag, de doelgroep of een andere variabele, altijd de meest relevante en interessante informatie communiceren. Dat draagt enorm bij aan een unieke en positieve winkelbeleving, wat weer resulteert een verhoogde kans op een aankoop (of andersoortige conversie). Jij blij én de klant blij dus.

ZetaDisplay helpt je de winkelbeleving te transformeren

Bij ZetaDisplay weten we als geen ander wat het gebruik van digitale schermen je kan opleveren. We zijn niet voor niets de internationale expert op het gebied van narrowcasting. Van hogere verkoopcijfers tot een betere NPS-score: onze klanten weten uit ervaring wat de voordelen zijn van narrowcasting schermen in hun fysieke winkels. Zo hebben we samen met KPN tastbare resultaten neergezet en een unieke, universele winkelbeleving gerealiseerd. We zijn er trots op dat we al vele winkeliers en retailers hebben mogen helpen met het transformeren van hun winkelbeleving. Ben jij de volgende?