3 TIPS VOOR EFFECTIEVE WAYFINDING VOOR JOUW VENUE

Weifelend om je as draaien op een grote venue, geen idee hebbend van wat je waar kunt vinden: daar wordt niemand blij van. Hoe je voorkomt dat jouw venue in de ogen van je bezoekers een doolhof is? Door voldoende aandacht aan wayfinding te besteden en je venue door de ogen van je bezoeker te bekijken. Precies dat doen we in dit artikel.

Eerst gaan we dieper in op het wat en waarom van wayfinding. Vervolgens geven we je 3 tips voor effectieve wayfinding voor jouw venue en kijken we naar de manier waarop digitale bewegwijzering daarin het verschil maakt.

Wat is wayfinding?

De term wayfinding komen we tegen in een dubbele betekenis. Enerzijds bedoelen we met wayfinding het vinden van de weg.

Wayfinding als term wordt echter ook gebruikt voor het geheel van hulpmiddelen dat jou helpt om je weg te vinden. Dus: bordjes + pijlen op de grond + geschreven aanwijzingen + plattegronden (etc.) = wayfinding. In die betekenis kun je ‘wayfinding’ als synoniem van ‘bewegwijzering’ zien.

Wayfinding vroeger: Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer?

Vroeger was het heel normaal: als we ergens naartoe gingen waar we nog nooit geweest waren, wisten we ook echt niet waar we terecht zouden komen. Hoe we navigeerden? We volgden de bordjes. En, ook heel normaal: we vroegen de weg aan voorbijgangers.

wayfinding RAI

Wayfinding nu: Google knows best

In ons digitale tijdperk heeft vrijwel iedereen altijd de beste ‘wayfinding’ (bewegwijzering) in zijn hand, in de vorm van zijn telefoon. Google is de aangewezen persoon om de weg aan te vragen. Een voorbijganger om aanwijzingen vragen is vaak een laatste redmiddel: je doet het pas als je er echt niet uitkomt.

Wayfinding tijdens venues: goede (digitale) bewegwijzering is belangrijk

Door onze afhankelijkheid van onze telefoon zijn we niet meer gewend aan ‘offline navigeren’. En laat dat nu precies zijn wat van bezoekers gevraagd wordt tijdens een venue. Juist daarom is goede (digitale) bewegwijzering van groot belang voor een geslaagd event.

Hoe je ervoor zorgt dat jouw venue is voorzien van duidelijke bewegwijzering die zijn werk doet? We geven je 3 tips.

Tip #1: Bepaal de juiste hoeveelheid (digitale) bewegwijzering

Vaak geldt: als zaken simpel kunnen, houd ze dan ook simpel. Pictogrammen zijn bijvoorbeeld hele simpele weergaven, maar zijn zo algemeen bekend dat ze altijd hun werk uitstekend doen.

Wayfinding van ZetaDisplay op 800 schermen in RAI Amsterdam

Kijk voor de rest uit dat je niet te veel wayfinding-informatie op één plek aanbiedt. Als je bezoeker op een kruising aankomt waar 21 borden en schermen met verschillende aanduidingen hangen en daarnaast nog reclame, dan moet hij zoeken naar het bordje dat zijn route of bestemming aangeeft. Hij vertraagt, moet misschien zelfs stilstaan… Onhandig.

Let er ook wel op dat je niet té schaars met bewegwijzering omspringt. Je wilt voorkomen dat je bezoeker een bepaald bord volgt en dan na een minuut denkt: zit ik nog wel op de juiste weg? Ik heb helemaal geen bewegwijzering meer gezien…

Een goede vuistregel voor de juiste hoeveelheid wayfinding is om ervoor te zorgen dat de bezoeker steeds de volgende borden/schermen in de verte al ziet als hij op een beslispunt in zijn route staat. Zo leid je hem van knooppunt naar knooppunt, van beslismoment naar beslismoment.

Tip #2: Bekijk je venue door de ogen van je bezoeker

Je bezoeker kijkt vaak veel praktischer naar je venue dan jij. Waar jij misschien je revolutionaire/nieuwe/spraakmakende producten of diensten allereerst duidelijk voor het voetlicht wilt brengen, is dat niet waar bezoekers in de eerste plaats belang bij hebben. Veel bezoekers zoeken naar voor de hand liggende zaken:

  • Waar vind ik de toiletten?
  • Waar kan ik een blikje Fanta kopen?
  • Waar is die lezing over 5 minuten, waar is zaal 73?

Begin al vóór de ingang. Hoe vindt je bezoeker de parkeerplaats? Welke kant moet hij op vanaf de parkeerplaats? Iemand die gestrest is doordat hij de weg niet kon vinden en daarom te laat bij een lezing is, heeft direct al een negatieve ervaring opgedaan, nog voordat hij überhaupt echt contact heeft gehad.

Tip #3: Verdeel en bepaal

Wat je niet wilt op je venue: een wirwar aan (digitale) bewegwijzering, waarin je bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet. Toch ontkom je vaak niet aan veel bewegwijzering, want er zijn nu eenmaal veel bestemmingen en routes.

De oplossing: deel bestemmingen in volgens een kleurthema. Kies bijvoorbeeld een kleurthema per onderwerp of branche, en maak onderscheid tussen ‘huishoudelijke’ aanwijzingen (toiletten, lift, bar, garderobe) en inhoudelijke bewegwijzering (lezingen, presentaties, stands, afdelingen).

Verder een aanrader: als je je venue duidelijk kunt indelen in verschillende thema’s, is het slim om bepaalde looproutes per thema uit te stippelen. Iedere looproute krijgt zijn eigen kleur, en voilà: elke bezoeker bezoekt automatisch alle belangrijke plekken die in overeenstemming zijn met zijn interesses of werkgebied.

Digitale bewegwijzering voor effectieve wayfinding

Het mag niet meer ontbreken op een venue anno nu: digitale bewegwijzering. Met Digital Signage schermen maak je impact, wijs je bezoekers op een duidelijke manier de weg. Waarom digitale bewegwijzering je venue naar een hoger plan tilt?

Groot, groter, groots: trek écht de aandacht

Een bescheiden schermpje: kan. Een complete videowall, beeldvullend, waar je bezoeker letterlijk tegenaan loopt bij de ingang: kan ook. Als dat geen aandachtstrekker is… De toon is direct gezet: dit gaat groots worden.

Vraaggestuurde wayfinding met digitale bewegwijzering

Plattegronden in de oriëntatie van de bezoeker, zalen die aangegeven worden mét daaronder de eerstvolgende lezing in die zaal, schermen die bij aanvang verwelkomen en de weg wijzen, en bij vertrek een goede reis wensen (én live file-informatie en treintijden geven): met Narrowcasting kan het. Creëer uitzendingen voor verschillende scenario’s. Met digitale bewegwijzering is je wayfinding vraaggestuurd. Daarbij geven de digitale informatieborden aan bezoekers en klanten duidelijkheid en kun je hen een bepaalde kant op sturen.

Create the full experience

Enthousiasmeren, informeren, welkom heten, waarschuwen: een Narrowcasting scherm kan je voor veel meer inzetten dan alleen voor digitale wayfinding. Laat entertainment en informatievoorziening samenkomen met digitale wayfinding. Je wayfinding is geheel in stijl met je huisstijl en je brand experience en gaat naadloos op in je marketingcampagne.

Zeta Display: dé plek voor digitale reclameborden

Digitale bewegwijzering uitproberen? ZetaDisplay biedt allesomvattende narrowcasting of digital signage software. Alle mogelijkheden van digital signage probeer je uit met een demo-account bij ZetaDisplay. 30 dagen lang heb je gratis toegang tot het plug & play-platform en probeer je alle mogelijkheden vrijblijvend uit.