In een digitale samenleving is het niet meer dan logisch dat veel communicatie via digitale kanalen verloopt. Digitale communicatie is dus iets waar eigenlijk niemand meer onderuit kan. Zowel voor uitingen naar je doelgroep en klanten als naar eigen personeel is het communiceren van impactvolle content en beeld een belangrijk onderdeel binnen de marketingstrategie. Maar wat houdt digitale communicatie in? En hoe pas je het toe?
Wat is digitale communicatie?
Kort door de bocht kun je het volgende zeggen over digitale communicatie: als er een scherm aan te pas komt aan de kant van de ontvanger, is het digitaal. Dat is natuurlijk wel een beetje versimpeld, maar voor nu begrijp je wat we bedoelen.
Digitale communicatie en digitale marketing kunnen in de tijd waarin we leven niet ontbreken in je marketingmix. Hoeveel uur per dag kijk jij naar een scherm? Precies: hoe hard je ook je best zou doen, je kunt er niet om heen dat veel informatie tegenwoordig digitaal overgebracht wordt. Hierbij hoef je heus niet alleen te denken aan social media campagnes, nieuwssites of bijvoorbeeld deze blog.
Het gaat veel verder: product placement bij influencers, bewegend beeld op reclamezuilen, het intranet op kantoor. Het kan geen kwaad om eens goed te brainstormen over alle digitale mogelijkheden die er bestaan voor jouw bedrijf. Niet alleen voor keiharde marketing, maar ook voor pure informatievoorziening voor je publiek.
Innovatieve digitale communicatie: Digital Signage
Denk nog eens wat verder out of the box: als de ontvanger de informatie via een scherm tot zich neemt, is het digitale communicatie. Toen we hierboven vroegen hoeveel uur per dag je naar een scherm kijkt, dacht je vast als eerste aan je laptop of smartphone.
Maar digitale schermen zie je overal. Reis je met het openbaar vervoer? Dan kom je al tientallen schermen tegen: is er vertraging, op welk perron staat de trein die je moet hebben, bij welke haltes stopt de bus? Als je naar de Burger King gaat, bekijk je de aantrekkelijk vormgegeven menu’s op schermen boven de balie.
Winkels maken gebruik van schermen om hun etalages te verrijken met bewegend beeld. Zelfs op kantoor kijk je wellicht naar schermen die je niet eens meer als scherm herkent, bijvoorbeeld het scherm met intern nieuws bij de receptie of een schermpje naast de deur van een vergaderzaal, waarop je in één oogopslag de agenda van de ruimte kunt bekijken.
Dit zijn maar een paar voorbeelden van Digital Signage, een digitaal communicatiemiddel dat je misschien niet als zodanig herkent. Als je het ons vraagt is digitale signage het meest effectieve instrument om gedrag te beïnvloeden op het moment waarop het ertoe doet. Met de juiste contentcreatie en Digital Signage software kun je jouw bezoeker op het juiste moment overtuigen en enthousiasmeren.
Hoe Digital Signage in je communicatiestrategie past
Het maakt niet uit in welke branche je je bevindt – retail, de publieke sector, de gezondheidszorg – Digital Signage heeft altijd meerwaarde. Met digital signage bereik je namelijk je klanten, bezoekers of medewerkers op het moment dat het ertoe doet. Bovendien geef je ze via het scherm waar ze naar kijken precies de informatie waar ze op dat moment en op die plaats behoefte aan hebben. Relevanter dan dat wordt het niet!
Narrowcasting is een volwaardig en professioneel digitaal communicatiekanaal. Je past het toe in je digitale communicatie door te pinpointen welke informatie een ontvanger nodig heeft op een specifiek tijdstip en een specifieke locatie. Het gaat dus echt om maatwerk. Doordat je de digitale communicatie zo goed afstemt op de behoeften van de ontvanger, kun je hem of haar precies op het ‘moment suprême’ bereiken. Welk doel jij ook hebt: digital signage is het laatste zetje dat je doelgroep nodig heeft.
Digitale communicatie in de zorg
Zorg is meer dan mensen beter maken. Patiënten hebben behoefte aan een uitstraling en benadering die past bij deze tijd. Digitale communicatie speelt hierin een belangrijke rol. Met Digital Signage kun je patiënten op hun gemak stellen, inspireren en het dient als bewegwijzering tool.
De gebruikerservaring is ten eerste gericht op praktische informatie en daarnaast als wachtverzachter. De inhoud is vaak een combinatie van op maat gemaakte content en automatisch gegenereerde gegevens.
Ontdek ZetaDisplay: digitale communicatie voor een modern tijdperk
Tast je nog in het duister over hoe je de impact van je digitale communicatie kunt maximaliseren? Of weet je niet goed welke voordelen het voor jouw bedrijf of branche kan hebben? Maak kennis met ZetaDisplay: dé internationale expert op het gebied van communicatie via digital signage. Wij helpen je graag met het implementeren van digital signage en opzetten van een digitale communicatiestrategie. Digital signage werkt, en dat bewijzen we met plezier aan je! Neem contact met ons op om te ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen.