HOE DIGITAL SIGNAGE HET MEDIALANDSCHAP ZAL VERANDEREN

Digital signage heeft zijn plek in het straatbeeld inmiddels ruimschoots veroverd. Je hoeft in een willekeurige stad maar om je heen te kijken en je netvliezen worden overspoeld met verschillende digitale schermen. Ook op binnenlocaties kun je niet meer om deze communicatievorm heen. In winkels, bij de huisarts of in kantoorpanden: Digital Signage kan gezien worden als ware trend in het medialandschap.  

Het medialandschap en Digital Signage

Waar een aantal jaar geleden posters en niet-digitale billboards nog als innovatief gezien werden, zijn deze nu bijna alweer achterhaald. Het media landscape ontwikkelt zich razendsnel. Digital signage, ofwel Narrowcasting, speelt hierin een rol.   

Wat is Digital Signage precies?

Voordat we vertellen hoe narrowcasting het medialandschap zal veranderen, is het goed om in te zoomen op wat deze communicatievorm exact inhoudt. Bij Digital Signage, ook wel narrowcasting genoemd dus, communiceer je met je doelgroep door middel van digitale schermen. Deze displays plaats je op tactische plekken, zodat je publiek een bepaalde boodschap op precies het juiste moment te zien krijgt. Je kunt meerdere schermen inzetten en op ieder scherm een andere boodschap communiceren. Bij Digital Signage houdt men dus rekening met de klantreis die afgelegd wordt. Deze communicatievorm is daardoor een efficiënte manier om gedrag te beïnvloeden.

Media landscape: de invloed die narrowcasting heeft

Volgens ons brengt narrowcasting een aantal veranderingen in het medialandschap teweeg.

1. Visual storytelling met narrowcasting populair

Het vertellen van een goed verhaal met content, ofwel storytelling, werd de afgelopen jaren steeds belangrijker. Daarmee werd ook visual storytelling, een krachtig verhaal vertellen via beeld, populair. Digital signage is een uitgelezen communicatievorm om visual storytelling toe te passen. Naar verwachting zal dit dan ook steeds meer gebeuren.

2. Communicatie afstemmen op klantreis: van online naar fysiek

Met digital signage heb je de mogelijkheid je doelgroep bloot te stellen aan de juiste content op het juiste moment en op de juiste plaats. Oftewel: je kunt je content specifiek afstemmen op de customer journey. Waar dat voorheen voornamelijk online gebeurde, zoals op websites, gebeurt dit met de groeiende populariteit van digital signage ook steeds vaker fysiek.

3. Scheidingslijn online en offline wordt kleiner

De afgelopen jaren won crossmediale communicatie het al aan populariteit. Een kijker van een tv-programma wordt bijvoorbeeld verwezen naar de website voor extra content en de website verwijst diegene vervolgens weer naar de socialemediakanalen. Ook digital signage speelt een rol in deze trend in het medialandschap. Vanuit digitale schermen kun je bijvoorbeeld verwijzen naar een mobiele app, de socialemediakanalen of de website. De scheidingslijn tussen de online en offline wereld wordt op deze manier steeds kleiner.

4. Een goede klantbeleving is belangrijk

Met digital signage kun je iemand een onvergetelijke beleving bieden. Digitale schermen kun je op innovatieve, originele en creatieve manieren inzetten. Naar verwachting is de beleving die een klant of bezoeker heeft met jouw organisatie, steeds bepalender voor de hoogte van de conversie.

5. Steeds sneller inspelen op actualiteiten

Door met je content in te haken op actualiteiten, trek je de aandacht en genereer je betrokkenheid bij je doelgroep. Dit wordt dan ook steeds vaker gedaan. Socialemediakanalen spelen voornamelijk een grote rol in deze trend, maar ook digital signage heeft hier invloed op. De content op digitale schermen is namelijk in een paar seconden te wijzigen.   

Maasstad oproep via scherm

De mediaontwikkelingen in verschillende branches

Het medialandschap verandert door narrowcasting op veel verschillende manieren. Digital signage wordt namelijk toegepast in een uiteenlopend scala aan branches. Al deze branches zetten de digitale displays op hun eigen manier in.

De retail: koopgedrag beïnvloeden

In de retailsector hebben papieren reclameposters plaatsgemaakt voor digitale schermen. Met digital signage kun je het koopgedrag beïnvloeden en de klantbeleving versterken. Narrowcasting zorgt ervoor dat je kunt sturen op het bieden van de juiste content op het juiste moment. De beïnvloeding van de customer journey begint vaak al in de winkeletalage.

Publieke ruimtes: extra gemak en heldere informatie

In publieke ruimtes, zoals stations, zorginstellingen, gemeentehuizen en bioscopen, wordt digital signage voornamelijk ingezet om te informeren. Hier hebben informatieposters of -borden dus plaatsgemaakt voor displays die de juiste boodschap communiceren op het juiste moment. Op stations worden bijvoorbeeld vertragingen gecommuniceerd en in een wachtkamer van een zorginstelling toont het scherm of je aan de beurt bent. Narrowcasting zorgt in publieke ruimtes dus voornamelijk voor extra gemak en heldere informatieverstrekking.

Kantoren: relevante ontwikkelingen

Kantoren zetten narrowcasting in ter aanvulling of ter vervanging van borden en posters. De displays hebben bijvoorbeeld als doel medewerkers te informeren over bepaalde ontwikkelingen binnen het bedrijf. Daarnaast kun je de schermen inzetten om een prettige werksfeer te creëren en om medewerkers betrokken te laten zijn bij het bedrijf. Het verschil van digital signage ten opzichte van posters of borden, is dat je relevante nieuwtjes razendsnel kunt communiceren en dat je de content gemakkelijk op iedere dag en op elk tijdstip kunt wijzigen. Zo communiceer je altijd de boodschap die op een bepaald moment relevant is voor medewerkers.

videowall voor kantoor Jacobs

Horeca: van traditionele menulijsten naar digitaal

Het aanbod en daarmee de menukaart van een restaurant of café kan per moment verschillen. Waar je bij traditionele menulijsten een teleurstelling moet verkopen als er iets niet op voorraad blijkt te zijn, kun je een menu op een digitaal bord altijd aanpassen. Bovendien stem je met digital signage je menukaart altijd eenvoudig af op een bepaald moment en een bepaald tijdstip. Narrowcasting wordt in de horeca dus niet alleen ingezet om de menulijst actueel te houden, maar ook om het aankoopgedrag van klanten te beïnvloeden.

Narrowcasting inzetten voor jouw bedrijf? ZetaDisplay helpt je verder

Wil jij meegaan met deze trend in het medialandschap? ZetaDisplay helpt je graag. We regelen niet alleen de schermen zelf, maar we installeren ook de narrowcasting software. Als je wil denken we zelfs met je mee over een geschikte contentstrategie. Heb je vragen of wil je meer informatie? Schroom dan niet contact met ons op te nemen.