Een digitaal presentatiescherm, een videowall en videoconferencing-apparatuur: zomaar een greep uit ingrediënten van dé moderne werkomgeving. Niet alleen verandert fysiek steeds vaker in digitaal. Ook worden geluid en beeld samengesmolten tot audiovisueel. En niet zonder reden. Dit soort communicatie maakt een doorsnee werkdag leuker én makkelijker. Wat audiovisuele middelen je precies opleveren en hoe je ze effectief inzet? We vertellen het je graag.
Audiovisuele middelen: wat betekent het?
Om te beginnen ontleden we het begrip ‘audiovisuele middelen’. Want hoewel je waarschijnlijk al min of meer weet wat dit zijn, scheppen we graag duidelijkheid. Av-middelen zijn hardware die beeld en geluid met elkaar combineren. Het uiteindelijke doel: de communicatie binnen een bedrijf optimaliseren.
Voorbeelden van audiovisuele middelen
Om een beeld te schetsen, zetten we graag wat voorbeelden van audiovisuele middelen op een rij:
- Digital Signage, ofwel Narrowcasting. Dit wordt voornamelijk ingezet om medewerkers te informeren over recente ontwikkelingen en/of leuke bedrijfsnieuwtjes.
- Een videowall scherm. Dit valt eigenlijk onder Narrowcasting; dit zijn meerdere Digital Signage-schermen die samen één beeld vormen.
- Digitale presentatieschermen. Displays, al dan niet met touchscreen, komen goed van pas tijdens het geven van een presentatie, training of cursus.
- Videoconferencing. Dit is je vast beter bekend als de term ‘videobellen’. Een supergemakkelijke manier om op afstand te vergaderen.
- Room management. Hiermee creëer je inzicht in de reserveringen van vergaderruimtes. Op een digitaal scherm voor de vergaderruimte is te zien wie hem gereserveerd heeft en voor hoelang.
Waarom een investering in audiovisuele middelen slim is
Dat av-middelen heel wat gemak opleveren op de werkvloer, daar hoeven we je vast niet van te overtuigen. Maar omdat we houden van concreet, zetten we graag de voordelen van dit soort middelen uiteen.
1. Beeld + geluid = gouden combinatie
Beeld wordt beter onthouden wordt dan geluid. Bij een werkzaamheid waar geluid noodzakelijk is, zoals een presentatie of videobellen, doe je er dus goed aan visuele aspecten toe te voegen.
2. Bereiken wat je beoogt
Niet alleen worden presentaties beter onthouden door de toevoeging van beeld. Ook zijn ze een stuk effectiever. Daarmee bedoelen we: jouw boodschap komt beter aan en de kans dat je je doel bereikt is groter. Het beeld ondersteunt de mondelinge boodschap immers.
3. Relevante content op ieder moment
Audiovisuele middelen maken het mogelijk snel te schakelen tussen verschillende content. In tegenstelling tot een prikbord met briefjes, is een digitaal scherm in staat altijd de nieuwste en meest relevante bedrijfsinformatie te delen.
4. Aandacht is schaars, houd dit vast
Waar aandacht trekken geen hogere wiskunde is, is aandacht vasthouden dat wel. Over het algemeen is men snel afgeleid. Hoe interessant je boodschap ook is. Een manier waarop je attentie wel vasthoudt: snel schakelen tussen verschillende beelden en steeds nieuwe content bieden. Met av-middelen dus.
5. Flexibiliteit verhogen
In een maatschappij waar steeds meer huiskamers ook als kantoor gebruikt worden, bieden av-middelen uitkomst. Op afstand vergaderen wordt gemakkelijk gemaakt: zowel met collega’s als met (potentiële) klanten.
Zo zet je av-middelen effectief in
Nu het duidelijk is wat de definitie is van audiovisuele middelen, voorbeelden ontdekt hebt en overtuigd bent van de meerwaarde, is het tijd voor de ‘hoe-vraag’. Hoe zet je av-middelen effectief in? Omdat ZetaDisplay gespecialiseerd is in Digital Signage, lichten we enkel dit middel uit.
1. Medewerkers informeren
De content op Digital Signage-schermen wijzig je in een paar seconden. Een goed idee is daarom om zo’n digitaal scherm, die je bijvoorbeeld ophangt bij het koffiezetapparaat, in te zetten om medewerkers op de hoogte te brengen van ontwikkelingen en bedrijfsnieuwtjes. Denk aan een behaald succes, een belangrijke gebeurtenis die op de agenda staat of een overzicht van interne vacatures.
2. Vergroten van betrokkenheid
Narrowcasting is ook goed in te zetten voor het vergroten van betrokkenheid onder medewerkers. Op het scherm kun je bijvoorbeeld een overzicht delen van wie er binnenkort jarig is of nieuwe collega’s voorstellen. Dit genereert niet alleen verbinding bij collega’s onderling; ook zorgt het ervoor dat medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen door het bedrijf.
3. Bewust maken van gezamenlijke doelen
Waar een Digital Signage-scherm tevens effectief voor is: medewerkers bewust maken van de missie, visie en kernwaarden van het bedrijf. Als organisatie wil je immers dat medewerkers zich hiermee identificeren en dat ze ernaar handelen. De doelen, normen en waarden op een luchtige manier onder de aandacht brengen via Narrowcasting, kan hier zeker positief aan bijdragen.
Jouw werkomgeving verrijken
Ben je ervan overtuigd dat audiovisuele middelen zoals Digital Signage-displays van toegevoegde waarde zijn op jouw werkvloer? En kun je niet wachten dit te gaan toepassen? ZetaDisplay helpt je graag aan de juiste schermen en narrowcasting software. Indien gewenst denken we zelfs mee over het implementeren van een geschikte contentstrategie. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.