NARROWCASTING IN DE WINKELETALAGE: 3 VOORDELEN VAN WINKELDISPLAYS

De etalage is het gezicht van je winkel. De inrichting ervan kan de doorslaggevende factor zijn voor winkelend publiek dat langs jouw zaak loopt. Daarom is het nuttig om inhoudelijke aandacht te besteden aan je etalage. Hoe zorg je ervoor dat shoppers langzamer gaan lopen als ze bij jou langskomen en hoe trek je twijfelaars over de streep?

Decathlon etalagescherm

Met een poster die je met plakband op hebt gehangen of wat willekeurige uitgestalde producten verleid je de voorbijganger niet meer. Het straatbeeld is veranderd: statische visuals van hoge kwaliteit zijn inmiddels zo ingeburgerd dat ze nauwelijks meer de aandacht trekken, laat staan een concurrerende etalage kunnen overtreffen. Een etalage moet opvallen en in het oog springen.

Hoe je dat doet? Door gebruik te maken van bewegend beeld natuurlijk!

Het menselijke brein is zo ingesteld dat het bewegingen snel opmerkt. Door bewegend beeld te incorporeren in je etalage-inrichting, zorg je er dus voor dat voorbijgangers niet anders kunnen dan een blik werpen op jouw winkel.

Verrijk je etalage met winkeldisplays

Waarschijnlijk krijg je je winkelmedewerkers niet zo ver om de hele dag in de etalage te gaan staan bewegen. Daarom is het slim om te werken met etalageschermen oftewel winkeldisplays, die bewegend beeld kunnen weergeven (en niet klagen als ze ’s nachts door moeten werken). Narrowcastingschermen zijn hier heel geschikt voor.

Wat is narrowcasting? Met deze technologie, ook wel digital signage genoemd, creëer je je eigen schermnetwerk. Het werkt heel simpel: je installeert een aantal schermen en bestuurt die vanuit een contentmanagementsysteem. Je kunt op elk scherm 24/7 hetzelfde tonen of elk scherm een aparte set content geven om doorheen te rouleren. Met narrowcasting til je je etalage naar een hoger niveau.

Door winkeldisplays te gebruiken ben je niet alleen in staat om de aandacht van je doelgroep te trekken (stopping power), maar ook om hoogrelevante informatie aan ze over te brengen (holding power) en ze te activeren (closing power), bijvoorbeeld om je winkel in te gaan. En dat is het doel van de etalage: winkelend publiek verleiden om een bezoekje aan jouw zaak te brengen.

De 3 voordelen van digitale winkeldisplays

Digitale communicatie in en rondom je winkels heeft vele voordelen ten opzichte van statisch POS-materiaal. Wij zetten ze voor jouw bedrijf graag met je op een rij. Hier alvast een voorproefje:

1. Trek de aandacht

Een gemiddelde winkelstraat loopt tegenwoordig over van de indrukken. Winkelend publiek krijgt zo veel informatie binnen dat het moeilijk is om eruit te filteren wat echt interessant voor ze is. Met goed doordachte content op de winkeldisplays in je etalage val je extra op en wordt jouw zaak extra aantrekkelijk voor voorbijgangers.

Zoals we al zeiden is met name bewegende content een echte blikvanger, maar ook prikkelende statische content kun je kwijt op etalageschermen. Het resultaat van zulke aandachtstrekkers in je etalage? Meer mensen die daadwerkelijk over de drempel heen stappen en een aankoop doen in je winkel.

2. Dynamische content

Het probleem van papieren posters of zorgvuldig uitgestalde producten, is dat ze niet snel kunnen inspelen op veranderingen. Met narrowcastingschermen kun je op elk moment van de dag de content die getoond wordt aan langslopend publiek aanpassen. Met een paar klikken is het al gebeurd. Zo is er altijd up-to-date informatie beschikbaar voor de voorbijgangers.

Speel bijvoorbeeld in op feestdagen of actualiteiten, zonder dat je een nieuwe batch papieren posters hoeft in te kopen. Licht kortdurende aanbiedingen en kortingsacties uit. Of pas de getoonde content aan aan het moment van de dag. Bedenk eens welke subdoelgroep er vaak langsloopt in de ochtend of juist in de middag. Met content op maat zorg je ervoor dat je etalage altijd maximaal aansprekend is. Zelfs automatisch afgestemd op het actuele, lokale weer. Leuk om op deze manier adhoc relevante aanbiedingen te kunnen doen.

3. Communiceer ook buiten openingstijden

Veel etalages worden ook in de avonduren en zelfs ’s nachts helder verlicht, zodat voorbijgangers geen enkel moment van de dag hoeven te vergeten welke zaak er in het pand zit waar ze langslopen. Misschien worden ze geactiveerd, maar helaas: de deuren van de winkel zitten dicht. Een onderbewuste teleurstelling is het gevolg.

Ook hier hebben digitale winkeldisplays een streepje voor ten opzichte van volledig analoge etalages: niet alleen kun je de content speciaal afstemmen op momenten die buiten de openingstijden vallen, maar je kunt langslopend publiek dat in de verleiding wordt, ook helpen in plaats van teleurstellen met een gesloten deur. Hoe? Verwijs bijvoorbeeld naar je online winkel. Door de connectie te maken met je webshop lok je bezoekers ook buiten openingstijden ‘naar binnen’. Zo is je etalage elk moment van de dag effectief.

Narrowcasting toepassen op displays ín de winkel

Als de consument met aantrekkelijke etalageschermen de winkel ingelokt is, is het natuurlijk van belang om de interesse vast te houden. De uitstraling aan de buitenkant moet corresponderen met de sfeer in de winkel. Een ouderwets interieur staat in schril contrast met een moderne etalage.

Het is dan ook geen gek idee om ook binnen narrowcastingschermen te installeren. Daarmee kom je tegemoet aan de verwachtingen die de consumenten op basis van de etalage hebben gekregen. Met digital signage kun je de winkelbeleving verbeteren, waardoor bezoekers sneller klanten worden. Wist je bijvoorbeeld dat onderzoek heeft aangetoond dat je de wachttijdbeleving positief kunt beïnvloeden met prikkelende digital signage?

Ontdek ZetaDisplay: internationale digital signage specialist

Is het tijd om je etalage eens stevig te vernieuwen en te voorzien van een moderne en effectieve inrichting? Dan ben je bij ZetaDisplay aan het goede adres. Wij helpen je graag met alles wat er komt kijken bij digitale winkeldisplays: van de schermen zelf tot de narrowcasting software. Ook kunnen we je een handje helpen met het opstellen en implementeren van een contentstrategie, zodat je vanaf dag één de etalageschermen optimaal benut. Als internationale organisatie met bedrijven in verschillende landen in Europa en partners wereldwijd, kunnen wij digital signage oplossingen voor je implementeren en beheren in binnen- én buitenland.

Ontdek ZetaDisplay: jouw partner voor een digital signage

Bij ZetaDisplay hebben we al ruime ervaring opgedaan in de retailbranche. Zo hebben we Randstad geholpen met efficiënte etalageschermen inclusief grotendeels geautomatiseerde contentmanagement, waardoor de getoonde vacaturecontent altijd actueel én locatierelevant is. En voor KPN hebben we een winkelformule ontwikkeld waarin winkeldisplays een centrale rol spelen en een positieve klantbeleving voorop staat. Dit zijn maar twee voorbeelden uit ons uitgebreide portfolio. Wij en onze klanten weten dat digital signage werkt. Ben jij al overtuigd?