Wat is instore marketing?

Hoe kunnen we je vandaag verder helpen?
Categorieen
< All Topics
Print

Met instore marketing kun je het beslissingsmoment van winkelbezoekers sturen en kun je meer omzet per klant genereren. Maar wat is instore marketing? En misschien belangrijker: waarom is het zo effectief?  

Wat is instore marketing: de betekenis 

Instore marketing is een strategie die winkels gebruiken om hun omzet te verhogen door middel van effectieve winkelpromotie. Het omvat verschillende technieken en tactieken die worden toegepast in de fysieke winkelomgeving om de aandacht van klanten te trekken, hun koopbeslissingen te beïnvloeden en de verkoop te stimuleren.  

Sterker nog: 70 procent van de aankoopbeslissingen wordt pas definitief gemaakt in de winkel zelf. Instore marketing kan dus een essentieel onderdeel zijn om klanten over de streep te trekken.  

Vier onderdelen onder de loep 

Instore marketing kan worden onderverdeeld in vier categorieën:  

Navigatie 

Deze vorm van communicatie helpt het winkelend publiek om te vinden wat ze zoeken in de winkel. Denk hierbij aan bewegwijzering, plattegronden en digitale schermen met winkelroutes. 

Inspiratie 

Inspirerende communicatie is gericht op het uitdragen van de merkidentiteit. Door middel van sfeerbeelden, creatieve visuals en verhalen wordt de klant geïnspireerd en gestimuleerd om een emotionele band met het merk te ontwikkelen. 

Informatie 

Deze vorm van instore marketing voorziet klanten van nuttige en relevante informatie over de winkel en de producten die worden verkocht. Denk aan prijsinformatie, productkenmerken, gebruiksadvies en klantbeoordelingen. Hiermee wordt de drempel om iets te kopen verlaagd en krijgen klanten meer vertrouwen in hun aankoopbeslissing. 

Activatie 

Activerende content is bedoeld om de winkelbezoeker actie te laten ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld een impulsaankoop zijn, waarbij aantrekkelijke aanbiedingen of limited edition-producten worden gepromoot. Daarnaast kan activatie ook gericht zijn op het stimuleren van klanten om zich aan te melden voor een loyaliteitsprogramma, een enquête in te vullen of sociale media te volgen. 

Ontdek de voordelen van instore marketing 

Bij ZetaDisplay koppel je je instore marketing met digital signage. Deze combinatie biedt tal van voordelen die de ervaring in uw winkel kunnen verhogen, zoals:  

  • Visuele aantrekkingskracht. Met bewegende beelden, video’s en op maat gemaakte visuals presenteeer je je producten en promoties op een visueel aantrekkelijke manier. 
  • Verhoogde klantbetrokkenheid. Interactieve elementen op digitale displays vergroten de betrokkenheid van klanten.  
  • Dynamische content en real-time updates. Je kunt inspelen op actuele gebeurtenissen, seizoensgebonden promoties of zelfs het moment van de dag.  
  • Gerichte marketingboodschappen. Je kunt verschillende content tonen op basis van demografische gegevens, koopgedrag of zelfs het tijdstip van de dag. 

Meer weten over instore marketing? 

Bij ZetaDisplay vertellen we je graag meer over de mogelijkheden met digital signage voor instore marketing. Neem gerust contact met ons op.  

Previous Hoe implementeer je effectief schermcommunicatie in een retailomgeving?
Next Wat is RFID?
Table of Contents