Wie bekend is met het werken op kantoor, weet dat niet ieder mailtje met aandacht gelezen wordt. Ook nu werken op kantoor weer de norm is, blijven e-mails van personeelszaken of met ‘pensioen’ in het onderwerp vaak ongelezen.
De afzenders van deze berichten hebben vaak de juiste intentie, maar missen een communicatiekanaal dat wel opvalt bij de (interne) doelgroep. Wie een betere interne communicatie in het bedrijf wilt, maakt gebruik van de schermen van een beeldkrant.
Doelgerichte communicatie met een beeldkrant
Een beeldkrant, ook wel narrowcasting genoemd, is een medium waarmee medewerkers eenvoudig op de hoogte gebracht kunnen worden van alle voor hen relevante informatie. De beeldkrant is uitgegroeid tot volwaardig (intern) communicatiekanaal.
Omdat een boodschap op een beeldkrant minder inspanning vraagt dan het lezen van een e-mail, is de beeldkrant een effectief instrument in de interne communicatiemix.
Beelden
Een beeldkrant kan op allerlei manieren gebruikt worden om een boodschap over te brengen, van het welkom heten van bezoekers tot tonen van specifieke resultaten in real-time.
Naast een gepersonaliseerde boodschap is een beeldkrant in te zetten voor andere doeleinde. Zo kun je met een beeldkrant:
- Bestaande content afkomstig uit andere kanalen hergebruiken
- Relevante data als resultaten, KPI’s of afhandelingstijden communiceren
- Tijdens calamiteiten de schermen gebruiken om vluchtroutes te tonen
- Actuele informatie combineren met automatisch gegenereerde content, denk hier bijvoorbeeld aan de actuele vertrektijd op het treinstation.
Waarom een beeldkrant op kantoor thuishoort.
Werknemers goed geïnformeerd houden in een kantooromgeving is een uitdaging op zich. Om de betrokkenheid van de medewerker een impuls te geven is communiceren met een beeldkrant een effectief instrument. Een beeldkrant is een effectieve manier om medewerkers te informeren en betrokken te houden. Ze zijn bewezen succesvol in het vergroten van de werknemerbetrokkenheid.
Omdat een interne mail vaak één keer gelezen wordt door een werknemer, zit de kracht van de beeldkrant hem in het herhalen van de boodschap. Door leesbare berichten te blijven herhalen is het haast onmogelijk om aan de aandacht van de lezer te ontsnappen. Onderzoek toont aan dat beeldkrachten ervoor zorgen dat mensen langer blijven kijken dan leesteksten, en dat beeldmateriaal meer wordt onthouden. Dit maakt een beeldkrant een krachtig communicatiemiddel voor bedrijven voor zowel intern als extern gebruik. Bedrijven die een beeldkrant gebruiken, ervaren minder interne communicatieproblemen en een hogere werknemerbetrokkenheid.
Wat kan er worden weergegeven in een beeldkrant?
In een beeldkrant kun je naast een welkomstboodschap ook informatie tonen over de beschikbaarheid van vergaderruimtes, weerberichten en al het nieuws van de dag. Een beeldkrant op kantoor is een efficiënte manier om iedereen op de hoogte te houden van belangrijke informatie. Aan de volgende toepassingen zou je kunnen denken:
- Via het platform kun je belangrijke gebeurtenissen aankondingen; denk aan vergaderingen en bedrijfsuitjes;
- Houdt collega’s op de hoogte van wie er binnenkort jarig is;
- Stel nieuwe collega’s eenvoudig voor en zorg dat iedereen op de hoogte is;
- Toon de meest recent behaalde successen, zodat er meer draagvlak ontstaat;
- De kernwaarde van jouw organisatie tonen, zodat dit steeds meer gaat leven onder alle medewerkers;
- Welkomstboodschap voor klanten of leads. Deze kun je zo persoonlijk mogelijk maken als jij wilt. Een unieke ervaring is daarbij van essentieel belang;
- Iedereen vind eenvoudig de juiste vergaderruimtes, dankzij de digitale bewegwijzering.
- Is er een horeca gelegenheid beschikbaar? Dan kun je ook digitale menuborden tonen voor het menu van vandaag.
Beeldkrant inzetten voor op het kantoor
Tegenwoordig valt de beeldkrant onder de Engelse verzamelterm ‘Digital Signage’. Alle vormen van beeldscherm communicatie met een beperkt netwerk vallen onder deze term. Wellicht dat het meer recentere begrip narrowcasting een lampje doet branden. Narrowcasting is, net als de beeldkrant, onderdeel van een digital signage in de kantooromgeving.