XXL als sport detailhandelaar: introductie
XXL is qua omzet de grootste en snelst groeiende sport detailhandelaar in Scandinavië. De franchiseonderneming – met het hoofdkantoor gevestigd in Oslo – omvat momenteel 22 winkels verspreid over Noorwegen en Oostenrijk.
De nieuwste winkel in Stockholm, in het winkelgebied Nacka Sickla, is verdeeld over twee verdiepingen en toegankelijk via een roltrap. Omdat de ingang van de winkel zich op de tweede verdieping bevindt, en er geen ruimte is om producten op de begane grond tentoon te stellen, had XXL een impactvolle oplossing nodig om de aandacht van voorbijgangers te trekken en hen naar binnen te lokken.
Een meeslepende digital signage oplossing
ZetaDisplay ontwierp en leverde een meeslepende Digital Signage oplossing met een transparante LED display, om zo een opvallende en dynamische wayfinding oplossing te bieden.
De uitdaging voor een impactvolle oplossing
Met de winkelingang op de tweede verdieping van het winkelcentrum en het ontbreken van de ruimte om producten op de begane grond tentoon te stellen, had XXL voor zijn nieuwe winkel in Stockholm een impactvolle oplossing nodig om de aandacht van voorbijgangers te trekken.
Alle 22 Scandinavische winkels hadden aanvullend een Digital Signage-oplossing nodig om een merkactivatiezone voor Adidas te creëren, die op alle locaties consistent zou zijn en het ontwerp van de schoenenmuur zou aanvullen. Deze moest ook een real-time integratie hebben met een prijsvergelijker om de beste online prijs te vergelijken met die in de winkel, zodat het winkelend publiek werd aangemoedigd om meteen te kopen in plaats van thuis online te gaan kijken.
Dynamisch bijwerken van inhoud zonder handmatig werk
Voor het creëren en beheren van content in het hele Digital Signage-netwerk had XXL een intuïtieve CMS-oplossing nodig. Deze moest verschillende toegangsniveaus hebben, zodat ze toegang kunnen verlenen aan externe merken voor specifieke campagne-activatie, en de real-time prijsstelling vergemakkelijken zodat de inhoud dynamisch wordt bijgewerkt zonder dat het team handmatig werk moet verrichten.
Oplossing
Hardware: transparant LED mesh raamscherm
Het installatieteam installeerde als hardware een Absen transparant LED mesh raamscherm van 7,5 m hoog en 1,5 m breed met een pixel pitch van 3,9 mm. Dit vult het hele venster en heeft een transparantie van 80%, zodat het venster nog steeds kan worden gebruikt als er geen inhoud wordt afgespeeld. Bij gebruik van donkere kleuren verandert het in een dramatisch scherm dat ideaal is voor berichtgeving. Creatieve inhoud kan zo worden ontworpen dat het een interactie aangaat met fysieke objecten die in de etalage zijn geplaatst en hoeft geen volledig scherm te vullen.
Dit nodigt klanten uit om naar binnen te kijken en zich bezig te houden met dynamische boodschappen via holografische content en zwevende beelden, in plaats van hun zicht te blokkeren met statische content.
Software: een eigen CMS-platform
De inhoud wordt op innovatieve wijze gecreëerd, gepland en beheerd met behulp van ZetaDisplay’s eigen CMS-platform, Engage. Het bedrijf creëerde een gepersonaliseerde interface software voor XXL en specificeerde met behulp van haar media creatie tool de LED mesh afmetingen en ontwerpregels, zodat content gemakkelijk kan worden gecreëerd en automatisch op maat wordt geschaald.
Het XXL-team kan de content voor alle in-store displays intuïtief beheren vanuit één uitgebreid platform en koppelen aan omnichannel campagnes via extra integratiemogelijkheden met sociale media kanalen.
Voor de Adidas brand activation zone gebruikte ZetaDisplay Samsung 55″ displays, gemonteerd in portrait om ze een 9:16 aspect ratio te geven. Deze zijn ingebouwd in de schoenenmuur voor een naadloze afwerking die direct in de omgeving past.
Succesverhaal van de aandachttrekkende display
De aandachttrekkende display heeft succesvol geholpen om het profiel van de winkel en het aantal bezoekers op de tweede verdieping te verhogen.
Content voor de onconventionele LED mesh display kan door het XXL team eenvoudig worden gecreëerd en beheerd met behulp van ZetaDisplay’s Engage CMS. Het volledig cloud-based platform stelt gebruikers in staat om eenvoudig media-inhoud te creëren, in te plannen en te beheren over de geavanceerde signage netwerken met real-time zichtbaarheid en dynamische integratie vanuit een aanpasbare en intuïtieve gebruikersinterface.
Door het creëren van een unieke CMS-interface voor XXL, kan het bedrijf de creatie van assets en content stroomlijnen met agile templated campagnebeheer en intelligente geautomatiseerde functies gebruiken om te schalen en real-time bedrijfsanalyses bieden om de prestaties te optimaliseren.
ZetaDisplay voegde ook een integratie toe via Engage met een real-time prijsvergelijkingstool om de verschillende prijzen online van Adidas-trainers te volgen. Deze innovatie is ontworpen om de online en in-store winkelwerelden samen te brengen en klanten te laten zien dat ze de beste deals in de winkel krijgen om hen aan te moedigen te kopen.
ZetaDisplay maakte dit een cruciaal onderdeel van de Engage-opzet en zorgde ervoor dat de dynamische prijsgegevens, terwijl ze werden doorgevoerd, ook in een door Adidas goedgekeurd ontwerpsjabloon werden gezet, om ervoor te zorgen dat alle berichtgeving op merkniveau blijft. Dit geautomatiseerde proces vermindert drastisch de hoeveelheid handmatig werk die nodig is om dit proces te beheren, vermindert menselijke fouten en zorgt ervoor dat displays altijd de meest recente informatie tonen.
De Adidas brand activation zone versmelt met succes de werelden van online retail met in-store door externe prijzen in te voeren en klanten te laten weten dat ze de beste deals krijgen. Dankzij de integratie met Engage kunnen XXL en Adidas dit beheren wanneer nodig, maar met het grootste deel van het werk geautomatiseerd om ervoor te zorgen dat de prijzen altijd up-to-date zijn en worden weergegeven via goedgekeurde merkvisuals.
ZetaDisplay werkt ook samen met de XXL winkel in Oslo om een multisensorisch niveau van immersie voor het merk te initiëren door middel van extra audio branding. In samenwerking met ZetaDisplay-bedrijf Liveqube worden handgemaakte afspeellijsten gemaakt op basis van de demografie van het XXL-publiek om verder bij te dragen aan de merkidentiteit van XXL.