Skip to main content Skip to search

Case

MAASSTAD ZIEKENHUIS

Verbeterde patiëntinformatie en efficiënte communicatie met Digital Signage in het Maasstad Ziekenhuis

Een vooraanstaand topklinisch opleidingsziekenhuis met de focus op betrouwbaarheid, deskundigheid, verbinding, ambitie en gastgerichtheid. Om de kernwaarde ‘gastgericht’ te ondersteunen, heeft het Maasstad Ziekenhuis 49 Digital Signage-opstellingen geïmplementeerd.

Deze digitale schermen zijn strategisch geplaatst op centrale locaties en afdelingen, waarmee patiënten, bezoekers en begeleiders doelgerichte informatie kunnen ontvangen over de organisatie, behandelingen, wachttijden en andere belangrijke zaken.

Uitdaging

Het Maasstad Ziekenhuis zocht een flexibel en schaalbaar digitaal communicatiesysteem waarmee content centraal beheerd en verspreid kon worden naar de digitale schermen in het ziekenhuis. Het was belangrijk om content per afdeling te differentiëren, zodat zowel centrale informatie als afdelingsspecifieke berichten effectief konden worden gepresenteerd. Daarnaast moest het systeem in staat zijn om specifieke wachttijden van artsen weer te geven in de wachtruimtes en moest het makkelijk zijn om calamiteitenberichten snel te communiceren.

De uitdaging bestond uit het beheren van een grote hoeveelheid content en het inrichten van een systeem dat zowel centrale als locatiegebonden berichten kon weergeven zonder verwarring te veroorzaken. De flexibele inzetbaarheid van het systeem was van essentieel belang, zodat de afdeling Strategie (o.a. Communicatie) de hoofduitzendingen kon beheren en andere afdelingen aanvullende content konden toevoegen die voor hun patiënten relevant was.

Oplossing

ZetaDisplay leverde een oplossing die de digitale communicatie in het ziekenhuis vereenvoudigde en verbeterde. De belangrijkste elementen van de oplossing omvatten bijvoorbeeld de vormgeving en dynamiek: de digitale uitingen zijn ontworpen op basis van de bestaande huisstijl van Maasstad Ziekenhuis, met heldere iconen en een geoptimaliseerde vlakverdeling. Flexibele templates zorgen ervoor dat alle content uniform wordt weergegeven met consistente lettertypen, kleuren en formaten, terwijl de channelmanager de mogelijkheid heeft om berichten snel in te vullen en aan te passen.

De content wordt centraal beheerd, maar kan per afdeling worden aangevuld met specifieke informatie. Dit zorgt ervoor dat berichten relevant zijn voor de specifieke patiëntengroep en locatie. De afdeling Communicatie beheert de hoofdinhoud, terwijl andere afdelingen extra informatie kunnen toevoegen, zoals belangrijke meldingen of updates over behandelingen.

Een speciale wachttijdmodule zorgt ervoor dat patiënten in de wachtkamers van poliklinieken altijd de actuele wachttijden kunnen inzien voor de artsen die op dat moment werkzaam zijn. Deze informatie wordt automatisch weergegeven op de digitale schermen, waardoor patiënten beter geïnformeerd zijn en de wachttijd beter kunnen inschatten.

Ook heeft Maasstad Ziekenhuis de mogelijkheid om TV-uitzendingen over IP te plannen of direct in te schakelen op de digitale schermen. Dit biedt de channelmanager de mogelijkheid om relevante programma’s of informatie-uitzendingen in te plannen, zodat patiënten en bezoekers toegang hebben tot actuele of informatieve content.

Daarnaast kanhet ziekenhuis geval van nood via het systeem snel een calamiteitenbericht activeren. Dit bericht overschrijft de bestaande uitzendingen en kan worden aangepast om de juiste informatie over bijvoorbeeld een evacuatieoefening of noodsituatie te communiceren. Een testknop maakt het mogelijk om te verduidelijken wanneer het om een oefening gaat, zodat er geen verwarring ontstaat.

Voordelen

Verbeterde patiëntbeleving: Door de centrale en flexibele inzet van digitale schermen wordt patiënten, bezoekers en begeleiders altijd relevante en actuele informatie gepresenteerd. De wachttijdmodule helpt patiënten beter voorbereid te zijn op hun behandeling, wat de algehele ervaring in het ziekenhuis verbetert.

Efficiëntie en beheersbaarheid: Het digitale systeem maakt het beheer van content eenvoudig en schaalbaar. De centralisatie van de berichtgeving bespaart tijd en zorgt voor consistentie in de communicatie, terwijl de mogelijkheid om afdelingsspecifieke berichten toe te voegen de relevantie verhoogt.

Snelle calamiteitencommunicatie: De calamiteitenfunctionaliteit zorgt ervoor dat in geval van een noodsituatie snel de juiste informatie kan worden gedeeld, wat de veiligheid van patiënten en medewerkers ten goede komt.

Flexibele communicatiekanalen: Door de mogelijkheid om TV-uitzendingen in te plannen en dynamische berichten weer te geven, kan het Maasstad Ziekenhuis flexibeler en responsiever communiceren met haar patiënten en bezoekers.

Let’s talk Digital Signage!

Wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?