De versterking van interne communicatie bij KPN door een strategische inzet van Digital Signage
In een samenwerking die nu al tien jaar loopt, hebben KPN en ZetaDisplay baanbrekende Digital Signage-oplossingen ontwikkeld om de interne communicatie en de zichtbaarheid van belangrijke boodschappen te versterken. In recentere projecten, zoals een installatie op de gevel van het KPN-hoofdkantoor en een geavanceerd systeem voor interne communicatie, is Digital Signage effectief ingezet om de aandacht van KPN-medewerkers te richten op strategische updates en bedrijfsdoelen.
Uitdaging
KPN zocht naar innovatieve manieren om belangrijke strategische informatie direct bij hun medewerkers te brengen. Als vooraanstaande speler in de techsector wilde KPN gebruik maken van Digital Signage om de effectiviteit van hun interne communicatie te vergroten. Hoewel er al diverse kanalen waren om informatie te delen, merkte KPN dat berichten vaak niet de gewenste impact hadden. Om ervoor te zorgen dat strategische boodschappen ook daadwerkelijk gelezen werden, was het nodig om medewerkers letterlijk ‘voor te houden’ met relevante informatie op locaties die centraal staan in het dagelijks werk.
Oplossing
ZetaDisplay implementeerde een gebruiksvriendelijk systeem voor KPN’s communicatieafdeling. Dit systeem maakt het eenvoudig om bestaande content zoals tekst en video’s te reproduceren en verspreiden via een nieuw kanaal. Bovendien werden er automatiseringen toegevoegd, waardoor content van zowel KPN als externe bronnen gemakkelijk kon worden ingepland en beheerd.
Momenteel zijn er meer dan 100 schermen geïnstalleerd op strategische locaties binnen KPN-kantoren in Nederland, zoals recepties, koffiehoeken en eetruimtes. Deze locaties fungeren als ontmoetingspunten, waardoor medewerkers op een natuurlijke en visueel aantrekkelijke manier de berichten ontvangen. Deze aanpak heeft corporate communicatie geholpen om gerichte content effectief bij de medewerkers te krijgen. Tevens heeft de oplossing de betrokkenheid van medewerkers vergroot bij KPN’s sociale mediaplatforms, door live updates en dynamische content te presenteren.
“Het is altijd een combinatie van de juiste communicatiemiddelen. Maar nu ik het nieuws letterlijk naar mijn mensen breng met behulp van schermen, wordt het pas opgepikt”
Hans Koeleman, Chief Corporate Communications & CSR KPN / President EACD
Voordelen
Groter inzicht in de bedrijfsstrategie: Uit jaarlijkse evaluaties blijkt dat KPN-medewerkers nu beter op de hoogte zijn van de bedrijfsdoelen en de voortgang hiervan, wat deels te danken is aan de effectieve inzet van Digital Signage. Versterkte impact van bestaande content: Door reeds geproduceerde content op een zichtbare plek te tonen, heeft KPN de impact van strategische berichten aanzienlijk verhoogd. Medewerkers kunnen belangrijke updates niet alleen lezen maar krijgen deze als vanzelfsprekend onder ogen tijdens hun dagelijkse werk. Dynamische en efficiënte contentdistributie: Het systeem zorgt ervoor dat KPN snel kan inspelen op actuele ontwikkelingen door content automatisch en efficiënt te distribueren.
Let’s talk Digital Signage!
Wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?