Introductie
De Volksbank is een Nederlandse bank met 3.000 werknemers en is de organisatie achter ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS. Het Nieuwe Werken binnen de Volksbank staat voor een diepgeworteld gedachtegoed. Een gedachtegoed dat is vertaald op het mentale (anders denken, anders gedragen), het fysieke (gebouw en omgeving) en virtuele vlak (ICT middelen en mogelijkheden). ‘Anders’ werken betekent ook ‘anders’ communiceren. Want om als werkgever je werknemers te kunnen bereiken zullen er diverse communicatiekanalen moeten worden ingezet. Elke zone op het hoofdkantoor van de Volksbank werd apart bekeken. Zo ontstonden er innovatieve Digital Signage oplossingen met totaal verschillende toepassingen per zone. Toegespitst op locatie, doelstelling en doelgroep.
De uitdaging
In de kantooromgeving moest het ingrijpend gewijzigde nieuwe werkproces ondersteund en gefaciliteerd worden. Een van de meest ingrijpende veranderingen voor de medewerkers is het verdwijnen van de ‘eigen’ werkplek of kamer. Maar toch moeten mensen elkaar ontmoeten, vergaderen, samenwerken, eten of zich rustig kunnen afzonderen.
De Volksbank medewerkers zijn als gevolg van het nieuwe werken meer in beweging. De vraag is daarmee ook hoe de organisatie impactrijk kan communiceren met haar medewerkers. Waar vind ik mijn collega’s? Hoe komt mijn boodschap over? En hoe kan ik feedback ontvangen vanuit mijn medewerkers om maximale draagkracht te bereiken?
Oplossing

Het narrowcasting kanaal is een verbindende schakel, die op alle relevante Volksbank locaties lokaal relevante informatie mixt met informatie uit de hele organisatie. Met haar diverse merken als ASN, BLG Wonen, Regiobank en SNS met bijbehorende doelgroepen betekende dit voor ZetaDisplays content studio een flinke krachttoer.
Op typische knooppunten zoals koffiecorners, lounge- en zitruimtes heeft ZetaDisplay een kanaal geïmplementeerd dat de medewerkers informeert. Simpelweg op plekken waar het kan, zin heeft én leidt tot discussie of reflectie. En kleine schermen bij vergaderzalen om medewerkers te informeren over de beschikbaarheid van de ruimte.
Om klanten, bezoekers en medewerkers van de Volksbank een dynamisch inzicht te geven in de wortels én de toekomst van de bank hebben we een Merkenexpo gecreëerd, vol inspiratie en informatie, vormgegeven als een permanente tentoonstelling door het gebouw heen. Van een entree die is omgevormd tot een innovatieve, maar toch persoonlijke woonkamer van de merken, tot aan de ruimte ‘van de toekomst’ dieper in het pand.
En interactieve schermen om de verbinding te zoeken met de medewerkers. Hoeveel weten ze nou eigenlijk over het bedrijf? En juist ook om feedback te kunnen ontvangen vanuit alle disciplines. Het is belangrijk dat zij zich gehoord en prettig voelen. Want uiteindelijk zijn het je medewerkers die jouw succes bepalen.

Voordelen
Het pand van de Volksbank straalt professionaliteit uit. Een visitekaartje voor alle merken. Tevens is het prettig werken in deze moderne, innovatieve & zorgvuldig gerealiseerde omgeving. Medewerkers zijn zich meer bewust van de visie en strategie van De Volksbank en de merken. Ze voelen zich gehoord en hierdoor meer verbonden met het bedrijf.